În momentul de faţă, prioritatea numărul 1 a Guvernului ar trebui să fie educaţia, pregătirea noului an şcolar şi universitar.Ultimile informaţii sunt confuze şi contradictorii: trebuie să ştie părinţii, elevii si profesorii:1. Purtarea măştii va fi obligatorie, cu excepţia copiilor cu vârsta sub 5 ani. Se vor realiza circuite în incinta şcolilor, iar declaraţia pe proprie răspundere a părinţilor a fost eliminată. Totuşi, autorităţile ne anunţă că va exista un triaj epidemiologic la intrarea în unitatea de învăţământ;2. Școlile vor fi obligate să îşi stabilească primul scenariu pentru începutul anului şcolar până la data de 10 septembrie.
Scenariile vor fi actualizate săptămânal prin raportare la evoluţia numărului de persoane infectate cu COVID la nivel local.Criteriul epidemiologic care va determina scenariul fiecărei unităţi şcolare va fi reprezentat de numărul persoanelor îmbolnăvite în ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori.
3. Atrag încă un semnal de alarmă: licitaţia pentru tablete nu este finalizată. Ministrul Educaţiei a cerut demiterea preşedintei Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate pentru lipsa de eficienţă în activitate. Monica Anisie consideră că ministerul şi-a făcut datoria în vederea achiziţionării celor 250 000 de tablete pentru elevii care au nevoie de aceste mijloace digitale de comunicare, însă ONAC nu şi-a îndeplinit la timp atribuţiile.
4. Poate cel mai grav este faptul că vineri, 4 septembrie, Guvernul a anunţat că există posibilitatea ca anul şcolar să înceapă în format fizic abia la 1 octombrie! La nici 2 zile, a revenit şi a apreciat că şcoala va începe pe 14 septembrie.Din păcate, şi acest început an şcolar este caracterizat de aceeaşi incertitudine ca şi până acum.
Am făcut ministrului Educaţiei mai multe propuneri legate de gestionarea începerii şcolii. Am propus de nenumărate ori ca tabletele şi mijloacele digitale de comunicare să fie achiziţionate de minister, în cel mai scurt timp (https://www.usr.ro/2020/04/10/statul-trebuie-sa-puna-la-dispozitia-fiecarui-elev-sau-student-mijloace-digitale-pentru-invatare/). Nu este normal ca această investiţie să fie suportată de părinţi; elevii au dreptul constituţional la un învăţământ gratuit (.http://www.rasunetul.ro/deputatul-cristina-iurisniti-cat-de-eficiente-se-preconizeaza-fi-masurile-ministerului-educatiei. Din datele ministerului, un sfert dintre elevii din mediul rural nu au acces la internet sau la mijloace de comunicare digitale (http://www.cdep.ro/interpel/2020/r10198A.pdf)!Totodată, am susţinut şi promovat primul demers parlamentar prin care am modificat Legea Educaţiei în sensul de a obliga Ministerul Educaţiei să asigure tablete gratuite tuturor elevilor aflaţi în nevoi (https://www.portalinvatamant.ro/articole/legi-25/presedintele-a-promulgat-legea-care-asigura-tablete-si-acces-la-internet-elevilor-si-profesorilor-9483.html). Legea a fost promulgată, dar iată cum decidenţii din Executiv nu au aplicat-o, privând zeci de mii de elevi de accesul la educaţie.
Mai mult, consider că primarii trebuie să investească în educaţie, să asigure conexiunea la Internet în şcoală potrivit modificării legislative pe care am iniţiat-o în Parlament, dar şi finanţarea burselor copiilor şi decontarea navetei pentru profesori. .Am solicitat ministerului să vină cu informări clare şi în timp util. Aflăm astăzi că abia pe 10 septembrie şcolile vor comunica care va fi scenariul fiecăreia pentru începutul anului şcolar. Din nou, mult prea târziu!Pe de altă parte, am adus în atenţia ministerului încă din aprilie faptul că există localităţi din mediul rural fără conexiune la internet sau, mai grav, la sistemul de alimentare cu energie electrică.
Am solicitat ca autorităţile locale să asigure aceste conexiuni în cel mai scurt timp: degeaba avem tablete şi teleşcoală, dacă elevii şi profesorii nu au semnal la internet sau nu pot avea acces la alimentarea cu curent electric.Nu putem aduce sistemul de învăţământ, peste noapte, la standardele pe care ni le dorim. Încă mai avem circa 850 de şcoli fără apă şi canalizare în România!Să nu uităm că aceeaşi incertitudine caracterizează şi sistemul universitar!
Art. 16 alin. (1) lit. b) din Ordinul Miniştrilor Educaţiei şi Sănătăţii prevede că la apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în clase diferite ale aceleiaşi instituţii de învăţământ, se suspendă cursurile întregii instituţii de învăţământ, pe o perioadă de 14 zile de la confirmarea ultimului caz.Ce înseamnă sintagma ,,ale aceleiaşi instituţii de învăţământ”?
Dacă ne raportăm la Universitatea din Bucureşti, care are aproximativ 32.000 de studenţi în toate facultăţile sale, cele 3 cazuri de îmbolnăvire la care se raportează suspendarea cursurilor vor fi cuantificate la nivel de facultate sau la nivelul întregii universităţi?Dacă ar fi existat mai multă viziune, din aprilie şi până astăzi, s-ar fi putut realiza paşi semnificativi pentru siguranţa copiilor noştri, inclusiv prin implementarea educaţiei pentru sănătate în şcoli conform Legii 45/ 2020 pe care am reuşit să o adopt în Parlament şi, mai ales, prin digitalizarea şcolilor şi instruirea la timp a profesorilor.In contextul epidemiologic actual, informaţiile vizând Educaţia pentru SĂNĂTATE trebuie să ajungă în şcoli la toţi copiii României, nu doar la 10% dintre ei, fie prin mijloace digitale, teleşcoală sau activităţi didactice faţă în faţă, respectând evident toate normele de siguranţă sanitară: apă curentă, săpun, dezinfectanţi în şcoli.