„Multe dintre investiţiile strategice, contractate de administraţia centrală şi locală în ultimii ani, s-au blocat sau s-au derulat cu foarte mare greutate în urma unor serii de întârzieri sau chiar sistări ale lucrărilor, apărute deseori din cauza sub-contractorilor.Opţiunea de a lăsa deschisă orice limită în sub-contractarea lucrărilor complexe, de construcţii-montaj, a permis o nefirească eludare a regulilor de disciplină financiară şi de conformitate, cu privire la calitatea construcţiilor, din partea sub-contractorilor.

Acest minus al legislaţiei achiziţiilor publice, care acum lasă loc subcontractării lucrărilor, de multe ori fără notificarea Beneficiarului, permitând ocolirea de către sub-contractori a celor mai elementare reguli de disciplină financiară şi de seriozitate în derularea lucrărilor, a condus la efecte negative de mare impact pentru buna realizare a investiţiilor, respectiv mari întârzieri în investiţii, blocaje şi sistări de lucrări, fără posibilitatea de a recupera prejudiciile produse investitorilor publici”, observă deputatul liberal Marilen Pirtea, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor.

„Articolul 172 din Legea 98 / 2016 admite controlul condiţiilor de selectare a sub-contractorilor într-un mod deosebit de relaxat, fară consecinţe concrete în disciplina derulării lucrărilor de investiţii, fiind o prevedere a legii care nu poate preveni situaţiile de blocaj create din cauza slabei callificări a sub-contractorilor. La punctul (4) al acestui articol de lege se afirmă că „Autoritatea contractantă nu poate stabili cerinţe de participare pentru sub-contractanţii propuşi de ofertant/candidat în ofertă sau solicitarea de participare, dar ia în considerare capacitatea tehnică şi profesională a sub-contractanţilor propuşi pentru partea lor de implicare în contractul care urmează să fie îndeplinit, dacă documentele prezentate sunt relevante în acest sens”, ceea ce arată o prevedere foarte neclară şi aproape deloc aplicabilă practic”, subliniază Marilen Pirtea, deputat de Timiş.

„Consider că este absolut necesar să excludem din Legislaţia achiziţiilor publice acest vid de legiferare, prin care este permis accesul la realizarea investiţiilor publice a unor sub-antreprenori slab calificaţi, nepregătiţi, nedeclaraţi de antreprenorii principali şi care nici nu respectă standardele din industriile în care activează, producând daune finale antreprenorilor principali şi, mai ales, instituţiilor beneficiare ale lucrărilor de investiţii complexe. Mai mult, faptul că sunt admişi în procedurile de selecţie prestatori care nu dovedesc capacitate tehnico-financiară, dar primesc aşa-numita „susţinere” în licitaţie din partea unor prestatori cu capacităţi bune, lasă loc pentru intrarea lucrărilor publice într-un cerc vicios al lipsei de calificare a contractorilor.

Acum, când ne aflăm la începutul unui ciclu de guvernare în administraţia locală, când urmează să intrăm într-o competiţie pentru formarea noului Parlament, este momentul propice pentru a pregăti reforma legislaţiei achiziţiilor publice, cu scopul dinamizării investiţiilor viitoare pe care le vor realiza administraţiile locale, dar şi instituţiile administraţiei centrale, mai ales că în această perioadă, marcată de o contracţie economică accentuată, produsă din cauza pandemiei, intervenţia în economie prin investiţii publice este una ce poate deveni salvatoare”, conchide deputatul liberal Marilen Pirtea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.