Doamna deputat Cristina Iurişniţi (USR) atrage atenţia că timp de peste 9 ani Legea Educaţiei Naţionale 1/2011 nu s-a aplicat în sensul digitalizării sistemului de învăţământ.^Solicit ferm Ministerului Educaţiei, ca după 9 ani să se respecte legea cadru LEN 1/ 2011.Art. 70 din lege prevede că statul, prin Ministerul Educaţiei, este obligat să înfiinţeze Biblioteca Şcolară Virtuală şi Platforma şcolară de e-learning, care includ programe şcolare, exemple de lecţii pentru toate temele din programele şcolare, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare.
Dacă statul şi-ar fi respectat această obligaţie, la momentul de faţă, unităţile de învăţământ ar fi utilizat această platforma digitală de învăţare pentru a permite accesul profesorilor şi elevilor în timpul sau în afara programului educaţional ori pentru cei care, din motive de sănătate, temporar nu pot frecventa şcoala.,,Iată cum, degeaba avem un cadru legal predictibil şi corect elaborat, atâta timp cât instituţiile statului nu îşi respectă obligaţia de a pune în aplicare legea.
Astăzi, dacă Ministerul Educaţiei îşi făcea datoria, copiii noştri, dar şi profesorii, ar fi putut interacţiona mult mai eficient în mediul online. Cu alte cuvinte, actul educaţional s-ar fi putut desfăşura normal, prin intermediul unei platforme cadru pentru învăţare-predare -evaluare în mediul online”, a precizat Cristina Iurişniţi, deputat USR.Mai mult, la momentul de faţă, în conformitate cu Decretul prezidenţial care instituie starea de urgenţă şi pe care tocmai l-am votat, cursurile din învăţământ sunt suspendate, dar acest fapt nu trebuie să presupună şi stoparea învăţării.
Ministerul Educaţiei susţine că învăţarea trebuie să continue în mediul online; organizează în prezent sesiuni de formare pebtru dezvoltarea competenţelor digitale pentru profesori prin programul CRED finanţat din fonduri europene, dar oare câţi dintre copiii din România şi câte unităţi şcolare au posibilitatea să îşi desfăşoare activitatea în mediul online?
,,Să nu uităm că elevii din şcolile sărace din mediul rural nu dispun de condiţiile oportune pentru a desfăşura cursurile în mediul online. Ce măsuri a luat Ministerul Educaţiei? Subfinanţarea cronică din partea statului nu face altceva decât să adâncească discrepanţele sociale dintre mediul rural şi urban, or acest lucru nu poate fi tolerat la infinit ! Riscul evident este cel de a mări nu doar numărul analfabeţilor funcţional ci şi pe cel al analfabeţilor digital”, a adăugat deputata USR.
Totodată, în încercarea de a compensa lipsurile din sistem şi de a răspunde prompt crizei, doamna deputat Cristina Iurişniţi a solicitat MEC organizarea de lecţii online pentru respectarea modificării Legii 272/2004 pe care a iniţiat-o în Parlament privind promovarea drepturilor copilului, în sensul de a cere Ministerului Educaţiei şi inspectoratele şcolare judeţene în parteneriat cu Direcţiile de sănătate publică să desfăşoare lecţii şi campanii de promovare a educaţiei pentru sănătate.
De asemenea, este esenţial ca, mai ales în această perioadă, mesajele informaţionale cu privire la #igienă şi #prevenţie să ajungă la toţi elevii din România, în spiritul egalităţii de şanse.Mai mult, se impune dotarea obligatorie, în cel mai scurt timp, a tuturor şcolilor cu echipamente digitale în baza unei analize de nevoi, tablete pentru elevii vulnerabili din medii defavorizate, după modelul Programului social Bani de liceu.În acest context limită al unei crize de sănătate publică la nivel mondial, USR solicită ferm Guvernului Orban şi ministrului Anisie:
1. Respectarea art 70 din LEN 1/ 2011 şi crearea unei platforme e-learning a MEC, adaptată activităţilor de predare-învăţare-evaluare din mediul online.
2. Modificarea de urgenţă a cadrului legislativ în privinţa recunoaşterii muncii la distanţă, a telemunicii la nivelul activităţii didactice si de cercetare.2. Organizarea de sesiuni de informare, lecţii online cu interacţiune şi feedback pe teme de igienă , educaţie pentru sănătate de către profesorii de biologie şi profesorii diriginţi.
3. Un calendar pe termen scurt, mediu şi lung care să vizeze programe de mentorat digital, instruiri obligatorii şi gratuite pentru toate cadrele didactice cu scopul dezvoltării competenţelor digitale pentru ca aceştia sa fie capabili ulterior să utilizeze noile tehnologii în mod curent în activităţile didactice.
4. Dotarea de urgenţă a tuturor şcolilor cu echipamente digitale în baza unei analize de nevoi; dotarea exclusiv a elevilor din medii defavorizate cu tablete + abonament Internet, după modelul programului social „Bani de liceu”, pentru a încuraja învăţarea digitală, dezvoltarea autonomiei elevilor, a celor 8 competenţe cheie agreate la nivel european, în special a competenţei de a învăţa să înveţi prin accesarea resurselor digitale.
5. Deblocarea proiectelor europene de formare profesională a capitalului uman (POCU) prin validarea organizării de cursuri online, aprobarea organizării de către furnizorii de formare de examene/ evaluări finale prin mijloace electronice, la distanţă.