Florin Cîțu: Bună ziua! În primul rând, vreau să le mulțumesc colegilor pentru că au venit la ședința de guvern și au înțeles – după ce au spus că nu vin la ședința de guvern -, că e mai important să avem grijă de treburile României în acest moment;  trecem printr-o pandemie, România trece printr-o perioadă dificilă și e important ca toți să fim aici, pentru români.

În ședință de guvern de astăzi, așa cum am anunțat, au fost aprobate câteva acte normative importante, am să menționez câteva dintre ele, dar, la început, aș vrea să demontez o informație falsă apărută în spațiul public: memorandumul propus și aprobat de Ministerul Muncii nu propune nicio reducere de venituri în sectorul bugetar, ca să fie foarte clar. Nu se propune nicio scădere de venituri în sectorul public, prin acest memorandum. Deci, trebuie demontată din start această informație.

Alte acte normative aprobate. Era nevoie de ordonanță de urgență pentru planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia. Este un plan de restructurare aprobat de Comisia Europeană, pentru cumpărarea certificatelor verzi. Dacă acestea nu erau cumpărate, ar fi fost probleme acolo;  am găsit și un mecanism de finanțare, a trecut și această ordonanță. În același timp, era foarte important să aprobăm memorandumul care stă la baza semnării celui de-al patrulea formular de comandă de vaccin împotriva COVID-19, produs de compania BioNTech-Pfizer, pentru o cantitate de 4,2 milioane de doze opționale de vaccin. Am aprobat și acest memorandum. Prin acest memorandum, 300.000 de doze vin mai repede în România; sunt doze care vin deja din trimestrul II al anului 2021. Și, în același timp, am mai avut pe ordinea de zi modificările la Legea 55, proiectul de lege care merge în Parlamentul României. Este vorba de acea prevedere prin care operatorii economici care nu respectă legislația în vigoare – știți foarte bine despre cine este vorba – pot să fie închiși, pe o perioadă scurtă la început și, după aceea, pe o perioadă mai lungă. Este nevoie de efortul tuturor în această perioadă. Doamna ministru Turcan va prezenta acte normative ale Ministerului Muncii, sunt câteva idei bune.

Tot astăzi, în prima parte a zilei, am avut o întâlnire online cu toți directorii de DSP din România. Am avut discuția despre terapie intensivă, despre numărul paturilor din terapie intensivă, și am spus foarte clar că da, ținta pe termen scurt era de 1.600 de paturi; în același timp, este clar că, în perioada următoare, în următoarele două săptămâni, este nevoie de un efort suplimentar. Sunt alături de toate DSP-urile din România, le-am îndemnat să meargă, să caute, să vorbească în spitale, să vadă unde putem să găsim spații. Câteva soluții au fost prezentate astăzi, dar am spus că este nevoie de un efort comun pentru a trece peste această perioadă. Noi accelerăm, pe de o parte, campania de vaccinare, dar este nevoie, în continuare, ca resursele din sistemul sanitar să fie folosite optim.

Acum vin de la întâlnirea cu directorii de spitale COVID, cărora le-am mulțumit pentru efortul pe care îl fac de un an de zile în această luptă cu pandemia. I-am ascultat, i-am asigurat că le vom pune la dispoziție resursele necesare;  i-am asigurat că sumele au fost plătite deja – 240 de milioane -, pentru achiziționarea suplimentară de Remdesivir. Dacă este nevoie, venim cu alte sume, dar am vrut să aflu de la domniile lor care sunt problemele cu care se confruntă.

Pe de o parte, am aflat că sunt și concursuri unde nu se prezintă medicii ATI;  am aflat că sunt medici, doctori care ies din școală și nu sunt încă în concurs. Deci, cumva, informația trebuie să fie cunoscută că sunt deja concursuri, că se pot face concursuri pe termen scurt pentru medici în spitale.

Cam acestea ar fi elementele principale ale ședinței de guvern de astăzi. Am să iau câte o întrebare de la fiecare, pentru că sunteți foarte mulți. Vă mulțumesc.

Reporter: Bună ziua, domnule premier! Reproșul celor de la USR- PLUS, pentru care au anunțat că vă retrag sprijinul, este că nu i-ați anunțat înainte de intenția de a-l revoca pe Vlad Voiculescu din funcția de ministru, că l-ați pus pe Dan Barna în discuție în fața faptului împlinit, trimiseserăți deja revocarea la preşedinte. De ce ați ales această cale?

Florin Cîțu: Mă surprinde puțin abordarea. În ședința de coaliție de luni,  a fost foarte clar, din punctul meu de vedere, s-au discutat atribuțiile constituționale ale premierului. Aceste atribuții sunt de a evalua și de a propune atunci când decide revocarea, înlocuirea unui ministru. Nu am făcut decât să îmi exercit atribuțiile constituționale. Și, în acea ședință, toți președinții de partid au fost de acord că acestea sunt atribuțiile premierului și nu vor contesta niciodată sau nu vor pune sub semnul întrebării atribuțiile constituționale ale premierului. Aceasta a fost concluzia de luni. Așa am plecat în acea zi. Mulțumesc. O întrebare de fiecare, mulțumesc.

Reporter: Bună ziua! Domnule premier, Vlad Voiculescu a anunțat, în urmă cu două zile, că peste 800 de persoane așteaptă în unitățile de primiri-urgențe un pat salvator la ATI. Ce măsuri concrete veți lua dumneavoastră, în calitate de ministru interimar al Ministerului Sănătății, în următoarea perioadă, pentru a rezolva această criză sanitară?

Florin Cîțu: Așa cum am spus, astăzi m-am întâlnit cu directorii DSP, acum m-am întâlnit cu managerii spitalelor COVID. Până duminică, există toate premisele să ajungem la această țintă de 1.600 de paturi și, după aceea, se fac planuri pentru a merge către 1.800. Este o luptă pe care o ducem în fiecare zi. Înțeleg că se rezolvă și problema personalului prin aceste concursuri. Voi monitoriza situația și, v-ați obișnuit, voi merge și la ședințele CNCCI, voi sta aproape de sistemul de sănătate în această perioadă și voi susține toate eforturile acestui sistem. Mulțumesc mult!

Reporter: Bună ziua! Astăzi a fost prima ședință în care ați fost față în față cu miniștrii USR-PLUS, asta după ce ieri au decis să nu vină la ședința de guvern, pe care oricum ați amânat-o. De asemenea, ieri, vicepremierul Dan Barna anunța că USR-PLUS nu vă mai susține ca premier. Voiam să vă întreb: astăzi, la începutul ședinței de guvern sau pe parcursul ședinței, v-a transmis Dan Barna același mesaj? Și, dacă da, ce i-ați transmis dumneavoastră?

Florin Cîțu: În ședința de guvern de astăzi, le-am mulțumit colegilor mei că au găsit tăria să treacă peste decizia pe care am luat-o ieri și că au înțeles că este mult mai important să venim și să rezolvăm probleme importante pentru România – a fost mesajul meu pentru colegii mei și le mulțumesc din nou. Au făcut un pas important în a debloca situația în care suntem astăzi.

Reporter: Dar nu ați răspuns dacă v-a spus că nu mai aveți sprijinul lor.

Florin Cîțu: Mulțumesc.

Reporter: Domnule premier, ați avut vreo discuție cu preşedintele Klaus Iohannis? Și, dacă da, ce v-a transmis acesta legat de criza aceasta politică?

Florin Cîțu: Discut foarte des cu preşedintele Klaus Iohannis. Discuțiile între preşedintele Klaus Iohannis și mine, sunt discuțiile noastre. Vă mulțumesc!

Reporter: Luați în calcul demisia, dacă cei de la USR își retrag sprijinul politic?

Florin Cîțu: O întrebare, mulțumesc!

Reporter: Bună ziua! Voiam să vă întreb, pentru că am văzut, Dan Barna și cei de la USR- PLUS nu renunță la acel ultimatum, să-i spunem, pe care vi l-au dat ieri, nu pot continua guvernarea în actuala formulă, cu dumneavoastră premier. În aceste condiții, luați în calcul să vă dați demisia? Sau, dacă nu, vă temeți de o eventuală moțiune de cenzură care ar putea fi votată și de parlamentarii USR?

Florin Cîțu: Guvernarea continuă. Acum vin de la o ședință de guvern în care am aprobat acte normative foarte importante, la care au participat toți membrii Cabinetului și cei care și-au trimis, de exemplu, secretarii de stat, dacă nu erau în Bucureşti. Deci, guvernarea continuă; facem, în continuare, lucruri importante pentru români. Astăzi, au fost aprobate acte importante pentru toți românii. Eu zic că avem de guvernat o situație dificilă și o campanie de vaccinare de succes – locul IV în Uniunea Europeană! Și nu o spunem noi, o spun datele oficiale, trebuie să ne mândrim cu acest lucru. Asta înseamnă că putem să ieșim mai repede din această perioadă și să ajungem în perioada de normalitate. Eu cred că toți membrii Guvernului susțin campania de vaccinare și nu cred că există un membru al Guvernului care să spună ceva negativ despre campania de vaccinare, pe care cu toții o așteptăm să fie de succes. Vă mulțumesc!

Reporter: Întrebarea a fost dacă luați în calcul să vă dați demisia.

Florin Cîțu: Mulțumesc.

Reporter: Nu ați răspuns la întrebare…

Reporter: Bună ziua! Situația este una foarte dificilă acum, iar Ministerul Sănătății are de gestionat pandemia, campania de vaccinare…

Florin Cîțu: De un an de zile are, să știți.

Reporter: Avem interimat acum la Ministerul Sănătății. Aș vrea să vă întreb dacă ați agreat cu domnul Barna un termen până la care USR-PLUS să desemneze un nou ministru al sănătății și ce veți face dacă, până la termenul respectiv, nu se va desemna un ministru. Va propune PNL un ministru al sănătății? Cum se va debloca situația?

Florin Cîțu: Eu v-am anunțat aseară că, propunerea inițială făcută către domnul preşedinte a fost de a preda interimatul domnului vicepremier, domnul Barna. În urma refuzului acestuia de a-și asuma responsabilitatea Ministerului Sănătății, mi-am asumat această responsabilitate tocmai pentru că, așa cum spuneți dumneavoastră, trecem printr-o perioadă dificilă, iar Ministerul Sănătății este un minister foarte important în această perioadă. Vom continua să administrăm sănătatea, Ministerul Sănătății, resursele din sănătate, responsabil, așa cum am făcut-o și până acum, și mă voi implica la fel de mult ca și până acum, poate puțin mai mult în acest moment, pentru că trebuie să fiu atent și la ce semnez, de data aceasta.

Reporter: Vă veți delega atribuțiile de ministru interimar al sănătății către secretarul de stat Andrei Baciu? Și, dacă da, ce atribuții va avea?

Florin Cîțu: Am delegat majoritatea atribuțiilor către secretarul de stat Andrei Baciu, deja. A fost prezent la ședința de guvern pentru că i-am delegat aceste atribuții.

Reporter: Domnule Cîțu, cum a arătat ziua dumneavoastră de lucru ca ministru al sănătății?

Florin Cîțu: V-am spus, am început cu o ședință cu directorii de DSP, am avut, după aceea, ședința de guvern și acum o ședință cu directorii spitalelor de COVID.

Reporter: Vă mulțumesc!

Florin Cîțu: A, și azi-dimineață am mai semnat câteva acte.

Reporter: Bună ziua! După demiterea ministrului sănătății, USR-PLUS a solicitat o ședință de urgență a Coaliției și, potrivit unor surse, USR-PLUS ar fi dorit și o întâlnire cu preşedintele Klaus Iohannis și liderii Coaliției. Aș vrea să vă întreb de ce nu a avut loc o astfel de întâlnire până acum, cel puțin la nivel coaliției, dacă a existat o astfel de convocare, pentru că înțelegem că cel puțin PNL și UDMR ar dori ca această ședință a coaliției să aibă loc cel mai probabil luni. De ce nu s-a tranșat acest conflict până acum în coaliție?

Florin Cîţu: Președinții atât ai UDMR, cât și ai PNL au explicat foarte clar în spațiul public de ce. De obicei, ședințele coaliției sunt lunea, rămân lunea, nu văd alt motiv în acest moment.

Reporter: Dar a existat o convocare pe care ați primit-o de la președintele Klaus Iohannis pentru ședință sau pentru întărirea coaliției?

Florin Cîţu: O întrebare. doar o întrebare, vă rog. Mulțumesc.

Reporter: Bună ziua! Au existat tensiuni între dumneavoastră și miniștrii USR PLUS în timpul ședinței de guvern, au existat certuri?

Florin Cîţu: Nu, şi nu există niciodată certuri în ședințele de guvern, suntem acolo cu toții pentru a aproba acte normative pentru români.

Reporter: Au apărut informații că au fost tensiuni acolo.

Florin Cîţu: Ca prim-ministru vă spun că nu există în ședință de guvern certuri sau dispute, suntem acolo pentru a aproba acte normative pentru români. Mulțumesc.

Reporter: La nivelul partenerilor din USR PLUS există temerea că, folosindu-vă de atributele dumneavoastră constituționale, pe viitor ați putea să procedați la revocări similare în cazul altor miniștri USR PLUS, fără măcar să îi anunțați sau să îi consultați în prealabil, fără măcar o evaluare scrisă sau sub o altă formă. Ce garanții le veţi da partenerilor din USR PLUS, că acest caz Voiculescu nu se va transforma într-un precedent periculos pentru ei și, dacă este posibil, în cadrul discuției coaliției să reglementați acest sistem, tocmai pentru a întări încrederea între partenerii de guvernare, pentru că în momentul de față este foarte șubrezită, susțin ei.

Florin Cîţu: Nu am să comentez scenarii. În același timp nu cred că putem să reglementăm mai mult decât reglementează Constituția. Mulțumesc.

Reporter: În contextul în care cei de la USR PLUS au anunțat și public, și înțelegem că și față în față, că își retrag susținerea, vedeți, dacă va fi o cale de păstrare a coaliției în termeni buni, ca Ludovic Orban să fie premier? Ați fi de acord?

Florin Cîţu: Eu văd coaliția funcționează. Astăzi am avut o ședință de guvern importantă, cu toți membrii Guvernului, am aprobat acte normative importante pentru toți românii. Mulțumesc.

Reporter: Bună ziua! Domnule președinte vorbiți foarte des despre o campanie de vaccinare…

Florin Cîţu: Prim-ministru.

Reporter: Prim-ministru.

Florin Cîţu: Mulțumesc.

Reporter: O companie de vaccinare de succes. Totuși pe listele de așteptare sunt puțini oameni înscriși acum, puțin peste 300.000, spuneați dumneavoastră la începutul săptămânii că putem să vaccinăm 115.000 pe zi.

Florin Cîţu: Pe mine mă bucură. Asta înseamnă că avem și doze. Pentru că ieri s-au vaccinat 80.000 de persoane, am crescut de la 60.000 la 80.000 de persoane și normal ca lista de așteptare să scadă, când noi creștem numărul de persoane care se vaccinează. Asta este, de fapt, ceea ce încercăm să facem, să avem doze, să ne vaccinăm şi să nu mai fie coadă. Cine vrea să se vaccineze să meargă să se vaccineze. Până acum aveam liste de așteptare cu oameni care așteptau câte două, trei săptămâni, o lună și erau descurajați să se înscrie pe lista de așteptare. Acum avem doze, am ajuns la 80.000 de persoane vaccinate, dar capacitatea, este adevărat, este de 115.000, iar din 20 vom ajunge la 120.000 de persoane vaccinate. De aceea îi încurajez pe toți românii să meargă să se vaccineze. Este singura soluţie de a depăşi această perioadă, singura soluție pentru a reveni la normalitate. Mulțumesc. O întrebare.

Reporter: Bună ziua, domnule premier! Am o întrebare. Spuneați la un moment dat că luni a fost o discuție în cadrul coaliției referitoare și la atribuțiile constituționale ale premierului şi că ați făcut uz de aceste atribuții. Vreau să vă întreb de ce era nevoie de o asemenea discuție în cadrul coaliției, se întâmpla ceva?

Florin Cîţu: Nu.

Reporter: Plus că ordinul a apărut abia marți seara, asta o dată. Și mai spuneați de asemenea că ați semnat niște ordine astăzi. Vă mulțumesc.

Florin Cîţu: Acte normative.

Reporter: Mă interesează în mod special dacă aţi anulat acel ordin…

Florin Cîţu: Acel ordin a fost anulat de ieri. A fost primul lucru pe care l-am semnat aseară. A fost anulat acel act, haideți să vorbim și despre acel ordin. Problema, putem să discutăm despre acel ordin dacă trebuie sau nu să avem acele criterii, problema este următoarea, acel ordin a fost publicat fără să se treacă prin CNSU.

Florin Cîţu: Toate criteriile trebuie să treacă prin CNSU, iar în CNSU președintele este premierul României. Nu a trecut prin CNSU, deci, nu putea să fie publicat acel ordin. Noi am mai publicat modificări ale formulei, știți foarte bine, au fost introduse focarele, am schimbat criteriile de la 4 la mie, de la 7,5 la mie, toate aceste au trecut prin CNSU. Era nevoie și de acest ordin să treacă prin CNSU. Aceasta este problema.

Reporter: Am înțeles. Dar nu mi-ați răspuns la întrebare. Mă iertați, de ce a fost nevoie de o discuție…

Florin Cîţu: Eu v-am răspuns la întrebare. Mulțumesc.

Reporter: Aş vrea, dacă îmi permiteți, o ultimă întrebare.

Florin Cîţu: Nu mai permitem. Vă mulțumesc. Doamna ministru, vă rog. Mulţumesc mult de tot.

Raluca Turcan: Bună ziua! Astăzi am discutat în primă lectură două ordonanțe de urgență extrem de importante pentru mediul de afaceri, încercat în această perioadă, ordonanțe de urgență care simplifică relațiile de muncă prin digitalizare și debirocratizare. O ordonanță de urgență, include prevederi privind folosirea semnăturii electronice avansată sau calificată, însoțită de marca temporală, în încheierea contractelor de muncă, în relațiile cu instituțiile statului, pentru angajatori sau angajați, și, de asemenea, această ordonanță de urgență dă posibilitatea angajatorului să achiziționeze semnătura electronică pentru angajat. În același timp, tot prin această ordonanță de urgență, am încercat să simplificăm activitățile în telemuncă, ținând cont de faptul că în momentul de față avem declarate aproximativ 400.000 de contracte cu clauză de telemuncă, comparativ cu 50.000 de contracte existente anul trecut în aceeași perioadă. Pentru facilitarea relațiilor de muncă la distanță, astăzi, prin această ordonanță de urgență, dăm posibilitatea: 1 – pregătirii angajaților de la distanță pentru activitatea în telemuncă; de asemenea, dăm posibilitatea să se folosească semnătura electronică în încheierea contractelor de telemuncă. Nu mai puțin importantă este și prevederea prin care în activitatea de telemuncă ,instruirea angajaților de către angajatori să prevadă și obligativitatea angajaților de a păstra confidențialitatea documentelor pe care le manipulează în activitatea de la distanță și, de asemenea, tot pentru activitatea digitală am inclus și obligația de a arhiva digital contractele de muncă și alte documente elaborate în relațiile de muncă. O altă ordonanță de urgență oferă o gură de oxigen pentru aproximativ 445.000 de microîntreprinderi din România care în momentul de față au sub 9 angajați și anume: am eliminat obligativitatea întocmirii fișei postului, a condicii de prezență și a regulamentului intern. Acestea sunt acte birocratice care, pe lună, pentru o microîntreprindere cu doi angajați presupune completarea unui set atât de consistent de documente. Practic, am eliminat o muncă în plus pe care angajatorii pot să o desfășoare fie verbal în relația cu angajații, fie printr-un act scris de mână și asumat, întrucât vorbim despre întreprinderi mici și mijlocii care au nevoie de flexibilitate în aceste relații de muncă. De asemenea, astăzi, în ședința de guvern a fost aprobat Memo-ul care stabilește principiile care vor sta la baza reanalizării și elaborării cadrului legal privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Acest Memorandum a fost semnat de către toate ministerele și reprezintă, practic, angajamentul pe care ministerele îl iau ca într-o perioadă de 30 de zile să prezinte propriile soluții, propria viziune pentru familiile ocupaționale pe care le coordonează, astfel încât să reașezăm sistemul de salarizare pentru personalul plătit din fonduri publice. Există o intenție clară de a provoca tensiuni sociale mințind că Guvernul și Ministerul Muncii vor tăia veniturile oamenilor. Și aceasta este o intoxicare care, de obicei, prinde, pentru că sunt mulți oameni nelămuriți, mulți oameni îngrijorați de veniturile pe care le au. Dar, în același timp, să știți că sunt foarte mulți oameni care sunt convinși că în această perioadă sunt și oameni politici și alți amatori care din asta trăiesc, din intoxicare. De asemenea, ca ministru al muncii și ca membru al guvernului, este datoria mea să lămuresc orice intoxicare apare în spațiul public și voi răspunde de fiecare dată, cu condiția să mi se solicite un punct de vedere, ceea ce de multe ori nu s-a întâmplat până în acest moment și, ca atare, în această conferință de presă vreau să afirm apăsat, așa cum a făcut și primul ministru, că prin Memorandumul pe care l-am adoptat astăzi nu punem bazele nici unei măsuri de scădere a veniturilor în România, ci, dimpotrivă, prin acest Memorandum intenționăm să creștem acele salarii care au fost mereu lăsate în urmă prin inechitățile legislației adoptate în trecut. Și, de asemenea, salarizarea în sectorul public va deveni unitară, predictibilă, echitabilă și va fi, de asemenea, în corelație cu eficiența instituțiilor publice. Acest guvern și-a asumat, încă de la începutul mandatului, să demareze mai multe măsuri esențiale nu doar pentru beneficiari, ci ne-am asumat o reformă a marilor sisteme publice, ceea ce înseamnă, de fapt, ca statul să fie, pe de o parte, capabil să susțină servicii publice de calitate, dar în același timp să garanteze și egalitate, sustenabilitate, predictibilitate și echitate în salarizarea publică și în sistemul de pensii. Am văzut că există foarte multă patimă în spațiul public atunci când vorbim de pensii sau de salarizare sau chiar de beneficii sociale. Convingerea mea este că, dincolo de orice interpretare, în mandatul meu de ministru și mandatul guvernului din care fac parte un lucru este simplu: este o datorie a noastră să aducem echitate și în societatea românească, iar oamenii să știe că legea și instituțiile le protejează drepturile și nu îi nedreptățesc. Ne propunem, așadar, să facem statul să funcționeze corect și nu haotic, pentru că toate aceste inechități pe care și dumneavoastră le-ați semnalat, pe care mulți dintre dumneavoastră le resimțiți pe propria piele au fost create într-un sistem care trebuie să reprezintă legea și trebuie să asigure corectitudine pentru cetățenii acestei țări. Am fi de condamnat dacă nu am face nimic și întotdeauna există și varianta să nu faci nimic, dar ne-am propus să arătăm că se poate ca, într-adevăr, statul să funcționeze și eficient, să aibă și servicii publice de calitate și să își ajute oamenii și să îi încurajeze să creadă că legea poate fi și bună și în avantajul lor. Tocmai de aceea, prin acest Memorandum, în 30 de zile, ministerele de linie vor transmite propunerile privind politica de salarizare în sistemul public. Principiile pe care le-am stabilit sunt simple și nu conduc în niciun fel la afectarea veniturilor. Practic, reanalizăm coeficienții de ierarhizare pentru fiecare familie ocupațională de funcții bugetare și unele sporuri vor intra în salariile de bază. De asemenea, acele sporuri care pot fi acordate în sumă fixă vor fi date în sumă fixă; sporurile care vor rămâne după includerea unora în salariile de bază nu vor depăși 20% din salariul de bază plătit individual. Mai este un lucru extrem de important: salariul în plată de bază să fie acelaşi pentru toată lumea. Este inadmisibil ca, pe o lege, să ai unii angajaţi în sistemul public plătiţi la nivelul de salarizare din 2019 şi alţii la un nivel de salarizare posibil în anul 2022. Vom include, de asemenea, în grila de salarizare şi alte activităţi care în momentul de faţă nu sunt pe grila de salarizare în sistemul public şi care creează puternice inechităţi – şi dau exemplul administraţiei publice locale. Acestea sunt principiile de bază ale acestui memorandum şi, practic, întăresc ideea că am intrat în linie dreaptă, prin asumarea completă, a tuturor ministerelor, a reuşitei unei reforme în sistemul de salarizare pentru angajaţii plătiţi din fonduri publice. Dacă aveţi întrebări.

Reporter: Bună ziua! Doamna ministru, să îmi spuneţi, vă rog, ce faceţi concret, astfel încât România să nu mai înregistreze această anomalie unică în Uniunea Europeană, în care salariaţii de la stat să câştige mult peste media privatului, care, de altfel, la fel, plătesc taxele la buget.

Raluca Turcan: Aşa cum am prezentat înainte – şi vă mulţumesc pentru întrebare – pe de o parte, avem reaşezarea sistemului de salarizare. În momentul în care sistemul de salarizare devine echitabil, iar instituţiile devin eficiente în raport cu cetăţeanul, creşte competiţia în raport cu sistemul privat, creşte calitatea muncii şi în sistemul public şi în sistemul privat, şi putem ajunge la salarii mai bine plătite şi în public şi în privat. Eu, ca ministru al muncii şi membru al acestui guvern, nu voi putea şi nu intenţionez de niciun fel să pun în antiteză sistemul public cu sistemul privat. Pentru un sistem privat de calitate, ai nevoie de profesori care să îşi facă bine meseria, de medici care să aibă grijă de sănătatea celor din sistemul privat, de apărare, de ordine publică – sunt sisteme care trebuie să meargă complementar şi care să ţintească, la finalul acestor măsuri de reformă, creşterea calităţii vieţii.

Reporter: Şi. dacă îmi permiteţi, vă rog…

Raluca Turcan: Câte o întrebare de fiecare. Mulţumesc frumos.

Reporter: E scurtă. Pentru că în sectorul 4 vedem că se face o campanie de vaccinare şi, practic, vedem că, la nivel local, se alocă bani în acest sens şi guvernul nu face acest lucru, ce părere aveţi dumneavoastră despre asta?

Raluca Turcan: Guvernul are campania de vaccinare asumată. Mulţumesc. Vă rog.

Reporter: Bună ziua! La acest memorandum aţi primit mai multe puncte de vedere de la mai multe ministere. Am intrat în posesia celui de la Ministerul Sănătăţii, care spune că nu este de acord cu plafonarea sporurilor la 15% din salariul de bază dacă ea va duce la diminuarea salariilor. Această concluzie vine după ce ministerul dă un exemplu – şi aici o să vă rog să explicaţi concret: un medic, gradaţia 5 în cadrul unei unităţi clinice, ar pierde, conform proiectului dumneavoastră, 12.321 de lei brut. Sunt şi alte categorii care s-au plâns – grefierii, profesorii – că şi lor le-ar scădea. Deci, concret, doamna ministru, cum faceţi să nu scadă?

Raluca Turcan: Acesta este un fake news care s-a propagat în spaţiul public dintr-o neînţelegere a modului în care funcţionează aplicarea unui principiu din acest memorandum, şi anume, reaşezarea pe grila de salarizare. Sunt într-adevăr familii ocupaţionale care au sporuri mai mari, dar, dacă o parte din aceste sporuri conduc la aşezarea angajaţilor din acea familie ocupaţională pe altă grilă de salarizare, atunci salariile de bază cresc şi sporurile pot să rămână într-un plafon mai mic. Şi vă rog să transmiteţi corect aceste informaţii, întrucât sunt oameni care în momentul de faţă sunt în prima linie a luptei cu pandemia, sunt oameni care pur şi simplu au veniturile mici în România şi sunt unele sporuri care au fost gândite pentru a le completa veniturile. În sistemul public avem 80.000 de persoane plătite cu salariul minim pe economie ceea ce înseamnă că foarte mulți oameni au într-adevăr temeri cu privire la nivelul veniturilor pe care le vor avea. Acest memorandum și întreaga regândire a Legii salarizării țintește spre reducerea inechităților și a discrepanțelor de salarizare pentru persoane care au aceeași pregătire, aceeași încadrare și salarii cu totul diferite. Și vă dau exemplu: un consilier din Primăria Capitalei are salariu mai mare decât un consilier din orice alt minister la aceeași pregătire și la aceeași încadrare, are un salariu mai mare decât un consilier la aceeași pregătire, la aceeași încadrare dintr-un județ, și acela este diferit de aceeași pregătire și aceeași încadrare în plată pentru un consilier din alt județ. Aceștia sunt bani care ar putea fi direcționați spre locuri de muncă în sistemul privat sau pentru investiții, dacă nu s-ar plăti cu aceste discrepanțe. Măsura în sine nu țintește economii salariale, măsura în sine țintește echitate în sistemul de salarizare. Și orice om în țara asta își dorește ca la muncă egală, pregătire egală să existe salarizare egală. Iar cei care acum beneficiază de sporuri pentru anumite activități care necesită sporuri pot să fie așezați în alt loc în grila de salarizare. Vă mulțumesc!

Reporter: Dar ce faceți cu cei care…?

Raluca Turcan: Am răspuns, mulțumesc.

Reporter: O întrebare scurtă: în grila de salarizare cine este pe ultima treaptă…

Raluca Turcan: Am răspuns, mulțumesc frumos, am răspuns.

Reporter: Sunt foarte multe nelămuriri, dar vă mulțumesc.

Raluca Turcan: Și eu vă mulțumesc.

Reporter: Bună ziua! Doamna ministru, în timp ce se adoptă memorandumuri, cinci confederații sindicale protestează, s-a ieșit în stradă, se cer salarii mai mari, pensii echitabile. Aș vrea să vă întreb cum vedeți aceste proteste și ce se face pentru deblocarea situației?

Raluca Turcan: Eu le privesc, în mare parte, ca pe o normalitate a unei vieți democratice, până la punctul în care avem discuții la Ministerul Muncii, de exemplu, față în față, prezentăm niște lucruri, într-un mod ferm, că urmează să se întâmple, spulberăm niște nedumeriri în privința altora, și spunem că nu se vor întâmpla, iar, ulterior, discursul față de membrii acelor sindicate este cu totul diferit. Deci, până la punctul în care nu mai transmitem informația corect, avem toată considerația față de manifestări democratice pe care o țară poate să le aibă.

Reporter: Bună ziua! În legătură cu acest memorandum privind Legea salarizării, dacă urmează, odată cu această lege, și o schimbare a criteriilor în baza cărora se acordă aceste sporuri pentru condiții vătămătoare…

Raluca Turcan: Mă scuzați, nu pot să vă aud, că e un pic de zgomot în spate, credeți că puteți să… mulțumesc.

Reporter: Dacă odată cu modificarea Legii salarizării va veni și o modificare a criteriilor în baza cărora se acordă aceste sporuri privind condițiile vătămătoare, pentru că acum știm că aceste sporuri de condiții vătămătoare includ mult mai multe, inclusiv sporul de calculator sau alte sporuri despre care chiar dumneavoastră spuneați că sunt absurde. Dacă se vor modifica aceste criterii, cum vor fi stabilite condițiile vătămătoare?

Raluca Turcan: Vă mulțumesc că îmi adresați această întrebare, pentru că îmi dă ocazia să vă explic încă o dată faptul că procesul elaborării legislației privind salarizarea în sistemul public este unul laborios. Și, practic, acest memorandum deschide etapa de consultări pe propunerile pe care ministerele le transmit. Eu sunt convinsă că în propunerile ministerelor vom avea inclusiv solicitări de a modifica aceste criterii pentru sporul de condiții vătămătoare, care este dat, în momentul de față, complet aiurea, întrucât se raportează la salariul de bază, și sunt persoane care lucrează în aceleași condiții vătămătoare, dar au un spor diferit doar pentru că el se raportează la salariul de bază. Elaborarea Legii salarizării va dura; nu se face de astăzi pe mâine. Și vom avea discuții cu fiecare familie ocupațională în parte. Vom asculta fiecare parte care are un punct de vedere cu privire la modul în care putem ajunge ca salarizarea în sistemul public să fie una, așa cum am zis, și echitabilă, și sustenabilă, și încurajatoare, pentru a crește calitatea serviciilor publice în România.

Reporter: Doamna ministru, care este termenul de finalizare a proiectului legii și când va fi acesta depus în parlament?

Raluca Turcan: Ne propunem maximum un an de zile pentru finalizarea acestei legi. Și pentru că, în urma unei alte declarații pe care am făcut-o, a mai apărut o speculație, aș vrea să o spulber cu această ocazie, și anume: în momentul în care vom avea un concept cu privire la modul în care considerăm că trebuie să arate Legea salarizării în sistemul public, vom apela, pentru că am obținut finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, și la consultanță. Dar, atenție, din partea unei instituții financiare internaționale de prestigiu; nu consultanță așa cum poate sunt unii obișnuiți să facă – la colțul mesei. O consultanță care să pună în corelare sistemul de salarizare public din România cu ceea ce există și în alte țări din jurul nostru, mai ales că și noi avem analize comparative cu sistemele de salarizare din Uniunea Europeană.

Reporter: Bună ziua! Aș vrea să lămuriți și să clarificați, în același timp, dacă ați întâmpinat opoziție din partea Ministerului Justiției cu privire la plafonarea sporurilor la nivelul salariului individual. Și vă întreb asta pentru că și în Ministerul Justiției există funcționari publici care sunt asimilați pe funcții de magistrați asistent și au și salarii foarte mari, la fel și sporuri destul de consistente.

Raluca Turcan: Au existat unele neînțelegeri, poate așa cum au existat și în altă parte, dar, după ce am clarificat ceea ce noi intenționăm să facem în Legea salarizării unitare, temerile s-au spulberat. Pentru că, pe fond, este corect să te uiți pe grila de salarizare, să așezi fiecare categorie de angajat dintr-o familie ocupațională pe un anumit loc în grila de salarizare și, la final, să rezulte un salariu care cuprinde o parte dintre sporurile actuale și, după aceea, să evaluezi dacă mai e nevoie și de alte sporuri, și acestea să nu depășească 20%.

Reporter: Sunt anumite companii de stat, nu aș vrea să dea un exemplu punctual, care dădeau și salarii foarte mari, și sporuri foarte mari. Dacă ne puteți explica exact ce anume din lege îi va putea împiedica să mărească salariile, cum spuneați că de exemplu se va întâmpla…

Raluca Turcan: O să avem un an de zile în care veți primi toate explicațiile și vă dați seama că aceste explicații, cel mai corect, trebuie oferite după ce discutăm și luăm în analiză fiecare situație, și de angajat sau de instituție care plătește din fonduri publice.

Reporter: Puteți să ne dați câteva exemple de sporuri care vor rămâne cu siguranță, pe care le vor primi angajații cu siguranță?

Raluca Turcan: Ar fi greșit din partea mea să vă ofer acum acest răspuns. Acesta este și scopul: întâi analizăm, comparăm, și după aceea oferim răspunsurile finale. Deocamdată v-am spus principiile, care sunt corecte și sunt în acord cu tot ceea ce există în jurul nostru în materie de salarizare în sistemul public. Să știți că România nu inventează apa caldă în materie de salarizare în sistemul public. România se uită la ce se întâmplă în jurul nostru, la ce eficiență au instituțiile publice în jurul nostru. Ne punem întrebări și căutăm răspunsuri cum putem face ca și angajații din România să fie și stimulați și astfel organizați încât instituțiile să dea o calitate a serviciilor comparabilă cu media Uniunii Europene.

Reporter: Bună ziua! Doamna ministru, ne-ați spus că în acest an România va plăti aceste sporuri aberante, după cum dumneavoastră ați declarat în urmă cu câteva minute; estimați că până la finalul acestui an această lege va fi adoptată de către parlament, ținând cont și de criza actuală guvernamentală și politică, instabilitatea din interiorul coaliției de guvernare. Va fi adoptată până la finalul acestui an această lege a salarizării?

Raluca Turcan: Mi-e greu să vă spun eu în cât timp va fi adoptată în parlament. Vă spun ce intenționăm noi să facem până la momentul aprobării în guvern și transmiterii acestui proiect spre parlament.

Reporter: Aveți tot sprijinul coaliției pentru această lege?

Raluca Turcan: Da. Este, de asemenea, un obiectiv asumat în programul de guvernare, în scris, în momentul în care a fost votat acest guvern.

Reporter: Bună ziua! Voiam să vă întreb dacă, din punctul dumneavoastră de vedere, în momentul de față, executivul actual mai poate funcționa normal, în condițiile în care USR PLUS susține doar actul guvernării, nu și premierul în funcție?

Raluca Turcan: La cum am văzut că s-a desfășurat ședința de guvern de astăzi, da, clar. Mulțumesc! Dacă nu sunt alte întrebări, o zi minunată!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.