The male hand with a pencil and the cup of coffee and notebook on the table

Domnule Ministru,

 

Licitația Historic cu loturi Enescu, anunțată la 19 august a.c., a suscitat o dezbatere publică majoră, pe fondul problemelor de natură muzicologică, istorică și juridică pe care le implică.

 

În ședința extraordinară din 13 septembrie a Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor sunt programate a fi discutate numai două dintre cele 190 de loturi ale licitației, în eventualitatea includerii acestora în Tezaur și a cumpărării lor de către Stat.

 

În calitatea dvs. de ministru al Culturii, cu prerogativele legale care vă revin, vă atragem atenția asupra următoarelor elemente:

 

  1. În Comisia respectivă nu există niciun muzicolog și, din informațiile pe care le avem, nu a fost solicitat niciun muzicolog independent, cu experiență și probitate profesionale de netăgăduit, pentru a evalua cele două loturi. În aceste condiții, ne exprimăm dubiul asupra capacității Comisiei de a evalua în mod corect, din toate unghiurile posibile, actele depuse de Casa de licitații Historic.
  2. Actele prezentate până acum de Casa de licitații Historic nu pot demonstra proveniența celor două loturi și nici faptul că vioara Wolff 1885 prezentată i-a aparținut cu adevărat vreodată lui George Enescu, nici că i-ar fi fost oferită de Casa Regală a României, nici că nu au existat intervenții asupra ei, în ultimii ani.
  3. În absența unei expertize solide muzicologice, istorice și juridice a documentului prezentat de Casa de licitații Historic pentru a „certifica” proveniența loturilor, există riscul ca multe alte noi documente, inclusiv partituri– conform chiar acelui document nedatat – să fie scoase la vânzare, pe viitor, fără să le fie certificată proveniența și dezarticulând direct chiar opera lui Enescu. Aceasta în condițiile în care nu au existat niciodată informații privind existența unui „fond Drăghici”, în schimb există informații că în anii din urmă ai mandatului lui Romeo Drăghici la conducerea Muzeului Enescu au fost înstrăinate obiecte de la Muzeu. Ori, în aceste condiții, în absența expertizei independente cu privire la proveniența și conținutului bunurilor, există riscul ca astfel de obiecte să fie scoase la licitație tocmai pentru a face statul român să le răscumpere, la prețuri foarte mari, sau pentru a fi valorificate în colecții private, în afara circuitului public mondial al operei lui Enescu.
  4. Vă oferim așadar mai multe detalii printr-un comunicat sintetic dat recent publicității, precum și prin monitorizarea de presă realizată prin site-ul nostru: Comunicat | Stadiul dezbaterii publice despre licitația Historic | Enescu dezarticulat  – Eliade dezmembrat | Enescu dezarticulat (enescueliade.com).
  5. Am sesizat Parchetul General și Comisia Europeană cu privire la acest caz.
  6. Historic construiește o campanie de imagine pentru a întipări ideea că ei scot la licitație „vioara lui Enescu”, ceea ce va avea un impact negativ asupra moștenirii lui George Enescu.

 

În aceste condiții, vă solicităm să luați măsurile legale pentru a suspenda licitația planificată de Casa de licitații Historic, pe 22 septembrie, până la lămurirea surselor de proveniență și a autenticității tuturor loturilor puse în vânzare.

 

Solicităm de asemenea constituirea unui grup de experți independent, format din profesioniști din domeniul juridic, muzicologic și istoric, cu o probitate profesională de netăgăduit, care să facă cercetări și să clarifice situația. Solicităm ca toată această muncă să fie prezentată public, în mod transparent.

 

Subliniem că este vorba de un subiect de interes public major. Este vorba de obiecte care e posibil să fi fost sustrase de la Muzeul Enescu, contrar voinței lui Enescu, care a donat totul statului român, și care acum sunt scoase la vânzare la prețuri foarte mari, ca tezaur, pentru a obține bani de la statul român.

 

Subiectul este, de asemenea, pe agenda publică. Au apărut, în numai 25 de zile, peste 150 de materiale de presă, articole de investigație jurnalistică și muzicologică, declarații, interviuri, luări de poziție instituționale critice, toate ca urmare a alertării lumii muzicale, culturale și a societății în ansamblu printr-o petiție publică înaintată forurilor competente la 20 august, o zi după anunțarea pieselor manuscrise Enescu, unele perfect inedite, petiție semnată de peste 5.600 persoane și zeci de personalități care vă sunt binecunoscute. ELIADE DEZMEMBRAT | ENESCU DEZARTICULAT – Petitieonline.com Întreaga dezbatere este sintetizată de un site de specialitate conceput de experți muzicieni, muzicologi, juriști și istorici din România, Italia și Franța. Eliade dezmembrat | Enescu dezarticulat (enescueliade.com)

 

Vă solicităm așadar să interveniți potrivit prerogativelor legale și să faceți demersurile legale pentru a suspenda această licitație până la lămurirea tuturor problemelor de natură muzicologică, istorică și juridică ale tuturor loturilor Enescu din această licitație.

 

În așteptarea unei soluții experte și eficiente,

 

Cu considerație,

Gabriel Bebeșelea | Eugen Ciurtin | Radu Vancu | inițiatori și semnatari ai petiției:

 

Mihai Șora, Andrei Pleșu, Mircea Cărtărescu, Sorin AlexandrescuMaria Alexandrescu-Vianu, Alexandru Anastasiu, Andreea Apostu, Alina Azario, Ionuț Daniel Băncilă (Berlin), Florica Bechet, Cristina A. Bejan (Denver), Grațiela Benga-Țuțuianu, Ioana Bentoiu (Lausanne), Răzvan Biriș, Ileana Bîrsan, Iulian Boldea, Ioana Both, Leo Butnaru, Bogdan Caranfilof, Florin George Călian, Doru Căstăian, Raul Cârstocea, Adrian Cioflâncă, Daniel Citirigă, Ionel Ciupureanu, Coziana Ciurtin (Londra), Roland Clark (Liverpool), Nicolae Comănescu, Carmen Constantin, Ion Copoeru, Bogdan Crețu, Florin Crîșmăreanu, Dan Croitoru, Gabriel H. Decuble, Florin Deleanu (Tokyo), Péter Deményi, Mihail Demetriade, Oana Demetriade, Andrei Dimitriu (Managerul general al Filarmonicii „George Enescu“), Nora Dincă, Corina Doboș, Mihaela Doboș (fostă directoare România Muzical), Ștefan Dorondel, Domnica Drumea, Oana Fotache, Călin Goina, Octavian Gordon, Mirel Iancovici, Matei Ioachimescu, Andrei Ioniță, Ruxandra Ivan, Flori Jalbă, Dana Jalobeanu, Radu Jude, Ligia-Verkin Keșișian, Andreea Kiseleff, Mădălina Lascu (Biblioteca Academiei Române), Adrian Lăcătuș, Ciprian Mandici, Laura Manolache (fostă directoare a Muzeului Enescu), Alexandra Marinescu, Ioana Marghita, Ciprian Marinescu (Osaka), Oana Marinescu (director de imagine al Festivalului Enescu), Barbu Mateescu, Bruno Mazzoni (Roma), Ciprian Mihali, Alexandru Mihăilă, Călin Mihăilescu (Toronto), Iulia Motoc (CEDO, Strasbourg), Reluș Mureșan, Radu Nica, Șerban Nichifor, Veronica Niculescu, Otilia Nuțu, Iulian Ochescu, Damiana Oțoiu, Dan Pârvu, Cosmin Perța, Dan Popescu, Walther Alexander Prager, Cristian Preda, Gilda Rădulescu, Silviu Rogobete, Marilena Rotaru, Gelu Sabău, Ala Sainenco, Ana Maria Sandi (nepoata lui George Enescu), Cătălin Sava, Carla Schoppel, Dan Siserman, Liliana Staicu, Bogdan-Alexandru Stănescu, Valentin Stângă, Alin Suciu (Göttingen/Helsinki), Oana-Valentina Suciu, Péter-Dániel Szanto (Leiden), Emilia Șercan, Vlad Șovărel, Gheorghe Ștefanov, Laura Ștefănuț, Bogdan Tătaru-Cazaban, Miruna Tătaru-Cazaban, Vladimir Tismăneanu (Washington DC), Ioan Alexandru Tofan, Ciprian Tudor, Ionuț-Alexandru Tudorie, Ioana Turcu, Cornel Țăranu, Dan Ungureanu, Radu Vancu.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.