Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) a trimis astăzi, 22 iunie, o scrisoare în urma unor preocupări legate de faptul că modelul de „plată sau consimțământ” al Meta ar putea încălca legislația UE în materie de protecție a consumatorilor. Comisia a coordonat această acțiune, condusă de Direcția Generală Concurență, Consumatori și Prevenirea Fraudei din Franța. Acțiunea a început în anul 2023, imediat după ce Meta solicitase consumatorilor, de pe o zi pe alta, fie să se aboneze pentru a utiliza Facebook și Instagram contra unei taxe, fie să își dea consimțământul pentru utilizarea de către Meta a datelor lor cu caracter personal pentru a li se prezenta anunțuri publicitare personalizate, permițând Meta să obțină venituri din acestea („plată sau consimțământ”).
Autoritățile de protecție a consumatorilor au evaluat mai multe elemente care ar putea constitui practici înșelătoare sau agresive, analizând în special dacă Meta a furnizat în prealabil consumatorilor informații adevărate, clare și suficiente. Ele au analizat dacă aceste informații le permiteau consumatorilor să înțeleagă implicațiile pe care decizia lor de a plăti sau de a accepta prelucrarea datelor lor cu caracter personal în scopuri comerciale le-ar putea avea asupra drepturilor lor în calitate de consumatori. În plus, autoritățile CPC sunt preocupate de faptul că mulți consumatori ar fi putut fi expuși unei presiuni nejustificate de a alege rapid între cele două modele, din cauza temerii că ar pierde imediat accesul la conturile lor și la rețeaua lor de contacte.
Această acțiune coordonată a rețelei CPC împotriva Meta se adaugă altor proceduri în curs la nivelul UE și la nivel național legate de același model.