Serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai expuse schimbărilor generate de inteligența artificială (IA), atât în activitatea lor, cât și în privința competențelor angajaților, reiese din raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer, care a analizat peste jumătate de miliard de anunțuri de angajare din 15 țări care cumulează peste 30% din PIB-ul global. Productivitatea acestor sectoare a crescut chiar și de cinci ori în urma utilizării tehnologiei IA comparativ cu alte domenii.

 

”Creșterea productivității muncii este o premisă cheie a creșterii economice și a nivelului de trai, așa cum a fost întotdeauna, iar tehnologia este un factor critic. În consecință, orice inovație în tehnologie, cum este și inteligența artificială este binevenită. Istoria ne arată că fiecare val de tehnologie duce la o reconfigurare a cererii și ofertei pe piața muncii, care însă a însemnat întotdeauna o cerere totală în creștere, atât numeric, cât și din punct de vedere al competențelor cerute. Singura diferență este legată de viteza cu care inteligența artificială penetrează activitatea economică și societatea, în general.  Datele noastre sugerează că IA nu anunță o perioadă de pierderi de locuri de muncă, ci mai degrabă o creștere graduală a pozițiilor care vor necesita mai multe competențe în acest domeniu, combinată cu o reprofilare a rolurilor cu un conținut care poate fi înlocuit de tehnologie. Pe de o parte, aceasta poate fi o veste bună pentru țările care se confruntă cu deficit de forță de muncă în multe sectoare, dar pe de altă parte, creează o nevoie acută de dezvoltare de competențe noi sau chiar recalificare. Este critic deci pentru fiecare dintre noi, pentru a ne păstra valoarea pe piața muncii, să avem o atitudine deschisă pentru învățare continuă și să înțelegem că lumea în care trăim presupune adaptare și flexibilitate”, a declarat Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC România.

 

Spre exemplu, în IT, cererea de competențe legate de inteligența artificială, cum ar fi „ AI/Machine Learning Inference” sau procesarea în limbaj natural, este în creștere, în timp ce pentru anumite competențe de programare în limbaje clasice, care pot fi ușor de înlocuit de AI, este în scădere.

 

Există însă și sectoare care nu vor fi afectate de inteligența artificială sau care înregistrează o cerere de forță de muncă în creștere datorită altor macro tendințe, precum sectorul energiei regenerabile, construcțiile, activitățile sportive sau serviciile medicale sau de îngrijire personală.

 

În prezent, există de șapte ori mai multe anunțuri pentru locuri de muncă specializate în IA decât în 2012. Raportul constată că cea mai rapidă creștere a ponderii rolurilor care necesită competențe în domeniul AI s-a înregistrat în servicii financiare (pondere de 2,8 ori mai mare față de alte sectoare), serviciile profesionale (de 3 ori mai mare) și IT (de 5 ori mai mare).

 

Mai mult, studiile arată o creștere semnificativă a importanței competențelor cognitive sofisticate (analiză, gândire critică, creativitate etc.), dar și a celor emoționale și comportamentale (adaptabilitate, inteligență emoțională, influență socială, autonomie etc.), pe lângă competențele digitale.

 

Liderii companiilor mari cred că IA va schimba modul în care companiile își vor desfășura activitatea, iar angajații vor avea nevoie de competențe noi

 

Sondajul PwC CEO Survey 2024 confirmă că 84% dintre directorii executivi ale căror companii au început să adopte inteligența artificială cred că aceasta va crește productivitatea, iar 70% sunt de părere că IA va schimba semnificativ activitatea companiei lor. De asemenea, 46% văd o creștere a profitabilității din utilizarea IA, iar 41% o majorare a veniturilor.

 

Deși adoptarea și integrarea strategică a GenAI în companiile din România este încă limitată, directorii acestora împărtășesc opiniile omologilor de la nivel global că IA le va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurența pe piață și va necesita abilități noi pentru cei mai mulți angajați, concomitent cu o eficientizare a propriului timp de lucru, creșterea eficienței angajaților și o creștere a profitabilității.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.