In dinamica prezentului, preferintele vestimentare ale consumatorilor sunt adesea puse pe seama trendurilor sau curentelor fashion. Desi confortul si aspectul unui produs – oglindit prin detalii cromatice, de croi sau tesatura – ar trebui sa stea la baza deciziilor, adevarul este ca stereotipurile corporale, la pachet cu cele de varsta, au un cuvant important de spus in procesul de cumparare. Ba mai mult, acestea sunt puse in legatura cu variabila „sezonalitate”, perspectiva asupra imaginii de sine avand de suferit cu precadere in perioadele calduroase.
Intrucat a dorit sa inteleaga mai bine cum afecteaza aceste prejudecati publicul roman si obiceiurile lui de consum cand vine vorba despre tinutele de vara, GLAMI, platforma europeana lider in descoperirea modei, a derulat un sondaj in cadrul analizei sale periodice Fashion (Re)search. Un numar de 5.936 respondenti au luat parte la initiativa, datele fiind colectate in decursul lunii mai 2024.
Corpul perfect de vara vs. constrangerile sociale
Sezonul cald nu aduce cu sine doar soare si distractie, ci si o oarecare stare de vulnerabilitate. Concret, 29% dintre cei chestionati au afirmat ca se simt mai sensibili in timpul verii decat in restul anotimpurilor, iar 56% au sustinut ca situatia e echilibrata pe tot parcursul anului. Si totusi, doar 32% pot declara cu tarie ca sunt increzatori in privinta corpurilor lor atunci cand merg la plaja.
De asemenea, presiunea de a face o schimbare in privinta corpului ca pregatire pentru vara este familiara pentru 1 din 2 romani. Partea si mai trista este ca 33% dintre respondenti au recunoscut ca evita diverse activitati de sezon din cauza preocuparilor legate de imaginea corporala.
Despre deschiderea catre body positivity
In ciuda ingrijorarilor legate de propriul aspect, pare ca publicul incepe sa imbratiseze conceptul de body positivity. Intr-un procent de 71%, participantii la sondaj au spus ca tipologia corporala nu ar trebui sa determine persoanele sa se acopere mai mult vara, apreciind diversitatea si unicitatea.
Discutabil este faptul ca unii romani sunt de parere ca urmatoarele grupuri ar trebui sa nu se expuna prea mult in sezonul cald: cei in varsta (12%), cei plus-size (11%) si cei cu imperfectiuni ale pielii sau alte dizabilitati (8%).
Efecte ale stereotipurilor de varsta
Merita punctat si faptul ca romanii, atat cei sub, cat si cei peste 55 de ani, considera in proportie de 65% ca oamenii mai in etate nu ar trebui sa se imbrace intr-un fel specific varstei. Ca atare, articolele trendy, in culori indraznete, ar trebui purtate in orice moment, atata timp cat ele ofera o stare de bine.
Nu poate fi ignorat faptul ca stereotipurile de varsta au un efect limitativ in cazul achizitionarii anumitor articole vestimentare, iar acesta a fost simtit de 19% dintre cei sondati.
In consecinta, 68% dintre cei mentionati anterior au incercat sa evite hainele stramte, 22% au apelat la tinute mai largi, care acopereau mai mult decat si-ar fi dorit, 17% s-au ferit de integrarea nuantelor luminoase in garderoba, iar 16% au mers pe un stil mai conservator, trecand cu vederea hainele la moda.
Desi uneori lasate in plan secund, acceptarea si aprecierea propriului corp sunt aspecte esentiale ale starii de bine. Frumusetea nu tine cont de standarde, ci de autenticitate, regasindu-se in fiecare persoana, indiferent de varsta sau structura corporala. Simte-te bine in pielea ta, implica-te in toate activitatile care iti fac placere si fii exact cum vrei sa fii – nu doar vara asta, ci in toate sezoanele ce vor urma!