Olanda este cea mai globalizată țară din Uniunea Europeană, urmată îndeaproape de Irlanda și Luxemburg. În total, un număr impresionant de 14 state membre ale UE se află printre cele mai globalizate 20 de țări din lume, printre care Malta, Belgia, Danemarca, Suedia, Germania, Cipru, Ungaria, Estonia, Finlanda, Cehia și Slovenia.
Aceste rezultate sunt dezvăluite în cel mai recent raport DHL Global Connectedness Report, cea mai cuprinzătoare analiză disponibilă a stării și traiectoriei globalizării. Raportul a fost elaborat de o echipă de cercetători de la renumitul New York University Stern School of Business. Ediția 2024 a fost lansată în luna martie a acestui an. Acesta urmărește fluxurile comerciale, de capital, de informații și de persoane din întreaga lume și măsoară globalizarea a 181 de țări și teritorii.
Raportul 2024 arată că fluxurile globale s-au dovedit a fi surprinzător de rezistente în fața mai multor valuri de șocuri, de la pandemia Covid-19 la războiul din Ucraina. Din cele 27 de țări membre ale UE, 25 și-au sporit de fapt conectivitatea globală începând cu 2017, ceea ce infirmă cu tărie ideea că ne aflăm într-o perioadă de deglobalizare. Raportul DHL Global Connectedness Report evidențiază, de asemenea, modul în care legăturile internaționale pot accelera creșterea economică, extinde varietatea de bunuri și servicii disponibile, reduce costurile, îmbunătățește schimburile culturale, precum și răspândirea ideilor și a inovării.
Apartenența la UE stimulează legăturile țărilor cu lumea
Cercetarea demonstrează, de asemenea, că legăturile internaționale ale țărilor tind să crească substanțial atunci când acestea aderă la UE. Malta, Slovenia, Cipru, Lituania, Slovacia, Estonia și Polonia se numără printre cele 20 de țări cu cea mai mare creștere a conectivității globale din lume începând cu 2001. Aceste țări au finalizat procesul de aderare la UE în 2004.
Aceste evoluții sunt susținute de principiile fundamentale ale UE. Cele „patru libertăți” – care garantează libera circulație a bunurilor, capitalurilor, serviciilor și persoanelor între statele membre ale UE – joacă un rol esențial în stimularea schimburilor internaționale. În plus, Criteriile de la Copenhaga ale UE încurajează fluxurile de informații, punând accentul pe libertatea presei.
Mike Parra, CEO al DHL Express Europe, a declarat: „Raportul DHL Global Connectedness arată în mod clar beneficiile pe care le aduce apartenența la UE. Angajamentul UE față de liberul schimb, piețele deschise și circulația facilă a talentelor favorizează un mediu excelent pentru ca întreprinderile și economiile să prospere la nivel internațional. De asemenea, deschide oportunități pentru ca oamenii să facă schimburi, să învețe și să se dezvolte, promovând o societate bogată din punct de vedere cultural. Cu o prezență puternică în toate cele 27 de țări ale UE și o rețea globală unică, DHL este partenerul logistic ideal pentru a conecta oamenii și întreprinderile din Europa și din afara ei.”
Clasamentul general al celor mai globalizate țări din UE: Olanda în top
Poziția de top a Olandei în clasamentul de mai jos al celor mai globalizate țări din UE se bazează pe o combinație unică de factori. Țara se bucură de legături excelente de transport maritim, aerian și rutier, este situată în apropierea altor economii importante, se mândrește cu o piață internă atractivă și are o lungă tradiție de deschidere internațională. În clasamentul global, care poate fi consultat în raport, Olanda este depășită doar de Singapore.
Rangul UE | Țara | Scor | Clasament global |
1 | Olanda | 75 | 2 |
2 | Irlanda | 74 | 3 |
3 | Luxemburg | 73 | 4 |
4 | Malta | 71 | 5 |
5 | Belgia | 69 | 7 |
6 | Danemarca | 67 | 11 |
7 | Suedia | 66 | 12 |
8 | Germania | 64 | 13 |
9 | Cipru | 64 | 14 |
10 | Ungaria | 63 | 15 |
11 | Estonia | 63 | 16 |
12 | Finlanda | 63 | 17 |
13 | Cehia | 62 | 18 |
14 | Slovenia | 62 | 19 |
15 | Austria | 61 | 22 |
16 | Franța | 61 | 23 |
17 | Lituania | 60 | 27 |
18 | Spania | 59 | 31 |
19 | Portugalia | 59 | 32 |
20 | Italia | 58 | 36 |
21 | Bulgaria | 58 | 37 |
22 | Slovacia | 58 | 38 |
23 | Polonia | 58 | 40 |
24 | Grecia | 58 | 42 |
25 | Letonia | 57 | 46 |
26 | Croația | 56 | 48 |
27 | România | 54 | 55 |
„Europa este cea mai conectată regiune din lume la nivel global. Un motiv important pentru acest lucru este faptul că UE a promovat de mult timp legături mai strânse între țările membre, sprijinind în același timp angajamentul cu restul lumii”, spune Steven Altman, cercetător științific principal la NYU Stern’s Center for the Future of Management și autor principal al raportului. „Abordarea UE exemplifică modul în care integrarea regională poate servi drept element constitutiv al globalizării.”
Țările UE se remarcă în ceea ce privește măsurile individuale de globalizare
De asemenea, raportul pune în evidență țările UE care excelează în ceea ce privește măsurile individuale de globalizare. De exemplu, Germania atrage studenți universitari dintr-o varietate mai mare de țări decât orice alt stat membru al UE (și ocupă locul 2 la nivel mondial în acest sens). Danemarca ocupă locul1 în UE (și locul 3 la nivel mondial) în ceea ce privește colaborarea internațională în domeniul cercetării științifice în raport cu mărimea populației sale. Malta se află în fruntea clasamentului UE în ceea ce privește numărul de turiști pe cap de locuitor (locul 2 la nivel mondial).
Raportul DHL Global Connectedness Report
Publicat în mod regulat începând din 2011, renumitul raport DHL Global Connectedness Report (anterior DHL Global Connectedness Index) oferă rezultate fiabile privind tendințele de globalizare prin analizarea a 15 tipuri de comerț internațional, capital, informații și fluxuri de persoane. Ediția din 2024 se bazează pe aproape nouă milioane de puncte de date. Acesta clasifică gradul de conectivitate a 181 de țări, care reprezintă 99,7% din produsul intern brut mondial și 98,7% din populația sa. O colecție de 181 de profiluri de țară de o pagină oferă rezumate concise ale modelelor de globalizare ale fiecărei țări în parte.
Raportul a fost comandat de DHL și a fost realizat de Steven A. Altman și Caroline R. Bastian de la New York University Stern School of Business.