Tot mai mulți directori generali consideră că datele utilizate eficient pot duce la schimbarea strategiilor pe termen mediu și lung și creșterea veniturilor, dar nu se simt încă suficient de încrezători în guvernanța și securitatea datelor din organizația lor pentru a lua decizii pe baza acestora, reiese din studiile realizate de PwC la nivel global.

 

Pe de altă parte, trebuie ținut cont și de faptul că majoritatea companiilor, independent de industria din care fac parte, dețin arhitecturi IT complexe, cu multe sisteme, mai mult sau mai puțin integrate și care necesită timp adițional pentru a colecta datele de o manieră structurată.

 

Cel mai recent sondaj PwC Global Digital Trust Insights 2023 constata că atunci când este abordat subiectul datelor în rapoartele corporative anuale, discuția este mai degrabă dintr-o perspectivă defensivă decât din perspectiva potențialului de inovare pe care îl pot aduce datele, lucru observat și în analiza realizată anul trecut. Cu toate acestea, liderii de afaceri sunt din ce în ce mai interesați despre cum pot să folosească datele pentru a identifica arii de inovare precum îmbunătățirea experienței clienților sau strategii de stabilire a prețurilor pe fondul presiunilor aduse de pandemie și creșterea inflației. Proiectele de inovație bazate pe date implică însă și o guvernanță solidă și prin urmare responsabili de gestionarea datelor care să se asigure că bazele sunt gestionate solid din perspectiva securității.

 

Tot mai multe companii au creat poziții de directori care să gestioneze utilizarea și guvernanța datelor

 

Raportul PwC Chief Data Officer Study 2023 arată că firmele vorbesc despre date mai mult ca niciodată. În urma unei analize a rapoartelor anuale, s-a observat că frecvența medie a menționării datelor în cadrul acestora a fost de 70 de ori în ultimul an, de nouă ori mai mult decât în ediția de anul trecut. În cazul companiilor care au numit deja un director care să gestioneze utilizarea și guvernanța datelor (Chief Data Officer – CDO), frecvența este și mai mare, în medie de 87 de ori.

 

Și tot mai multe companii își numesc un CDO, reflectând interesul în creștere pentru utilizarea datelor și creșterea volumului de date din ultimii ani. Potrivit sursei citate, anul trecut 27% din cele mai importante 2.500 de companii listate globale aveau desemnat un CDO, în creștere de la 21% în 2021.

 

Potrivit aceluiași studiu, desemnarea unui CDO pare să fie corelată cu performanțe financiare puternice, lucru care reflectă faptul că echipele de management acordă din ce în ce mai multă importanță acestor informații și realizează că le pot aduce un avantaj competitiv. Între 2017 – 2022, companiile din energie au înregistrat creșteri de ale veniturilor de 42%, cele din domeniul utilităților de 41%, cele din imobiliare de 38%, iar băncile de 33% potrivit studiului Chief Data Officer Study 2023.

 

În plus, aproape jumătate dintre băncile și companiile de asigurări au în prezent un CDO, reprezentând 22% din numărul total la nivel global. În ceea ce privește ponderea regională, companiile europene au în prezent mai mulți CDO (42%) decât cele din America de Nord (38%), datorită numirilor din Marea Britanie, Elveția și Germania. Acest lucru se datorează reglementărilor europene privind confidențialitatea datelor în ultimii ani, inclusiv mai multe amenzi recente în temeiul legislației GDPR din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, America de Nord rămâne lider în ceea ce privește competențele, capacitățile și experiența responsabililor pentru date.

 

De ce este importantă numirea unui CDO. Câteva recomandări

 

În cazul organizațiilor care nu au numit deja un CDO la nivel executiv, este momentul să ia în calcul această opțiune pe fondul unui risc crescut de atacuri cibernetice, dar și pentru a contrabalansa potențialul avantaj al competiției adus de o numire similară.

 

În ceea ce privește companiile din industriile și regiunile cu un număr redus de CDOs, recomandarea este să analizeze potențialul unui astfel de rol care ar putea contribui la identificarea unor noi oportunități de afaceri bazate pe date. O persoană care poate să analizeze și să găsească posibilități de a folosi aceste informații va avea un rol esențial în strategiile pe termen mediu și lung.

 

Pentru companiile care au deja un responsabil de gestionarea datelor, recomandarea este să continue să investească în programele de transformare a datelor precum platforme, inițiativele de guvernanță sau programele de educație în domeniul datelor la nivel organizațional. Investițiile în acest domeniu se pot transforma în avantaje competitive pentru orice organizație.

 

O atenție sporită trebuie să vină și din zona directorilor de IT și a responsabililor departamentelor vizate (achiziții, vânzări, financiar, etc) în vederea implementării de soluții de tip “dashboard”, care trebuie să ofere rapoarte nu doar pe arii individuale de business, ci și agregat și, într-un caz special, corelate cu factori externi (i.e. fenomene meteorologice, evenimente sociale, politici monetare, etc).

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.