Inteligența artificială domină știrile și predicțiile industriei tech de câțiva ani încoace, iar 2025 se anunță a fi similar din aceste puncte de vedere. Cu toate acestea, apar însă schimbări în materie de trenduri și câteva teme importante se vor remarca, între care specializarea modelelor, provocări de reglementare, sustenabilitate și nu numai. Mai mulți directori și experți din cadrul SAS, lider global în analytics și AI, au făcut o serie de predicții referitoare la trenduri de business și progrese tehnologice pentru 2025.

Antrenarea mai rapidă a modelelor AI reduce amprenta de carbon a acestora

Rapiditatea și eficiența algoritmică trebuie tratate cu seriozitate ca pârghii importante de reducere a consumului energetic de către cloud. Deși AI-ul cu cerințe energetice mari va continua să accelereze adoptarea de surse de electricitate sustenabile, precum cea nucleară, va crește în același timp cererea pentru modele eficiente energetic. La fel cum industriile de electrocasnice sau de automobile au făcut progrese majore la capitolul eficiență energetică, astfel trebuie să se întâmple și cu modelele AI.

Bryan Harris, Chief Technology Officer, SAS

Atacurile AI ne pot pune în pericol stilul de viață

Abilitatea inteligenței artificiale de a opera personalizat la scară largă redefinește modul în care interacționăm cu informația, mai ales într-o perioadă de amplificare a dezinformării și a manipulării normelor sociale. Atacurile AI pot avea loc asupra unui individ, a unui grup sau la nivel instituțional – punând în pericol modul nostru de viață. Societățile democratice și guvernele acestora au un interes real în protejarea discursului public de bună credință, a libertății alegerilor și a menținerii normelor culturale. Pentru a sprijini în mitigarea riscurilor, liderii de business trebuie să lanseze conversații cu privire la folosirea etică a inteligenței artificiale în interiorul propriilor organizații, punând accent pe valorile organizaționale și publicând principii, politici, standarde și controale asupra inteligenței artificiale.

Steven Tiell, Global Head of AI Governance Advisory, SAS

Datele de calitate slabă contribuie la diviziunea AI între organizații

2025 va scoate la iveală faptul că unele organizații beneficiază masiv de pe urma inteligenței artificiale generative, fiind cu un pas în fața competiției, creând experiențe personalizate pentru clienți și lansând produse inovatoare mai rapid. Alte companii, însă, rămân în urmă în cursa AI-ului generativ și abandonează valul de proiecte început în 2023, deoarece au trecut cu vederea peste un aspect critic: AI-ul are nevoie de date de calitate ridicată. Datele de calitate scăzută reprezintă un impediment pentru performanțele inteligenței artificiale, iar organizațiile au nevoie de curaj pentru a face pași în urmă și a rezolva aceste probleme ale datelor.

Marinela Profi, Global GenAI/AI Market Strategy Lead, SAS

Ciclul de entuziasm pentru AI generativ revine la cote normale

AI-ul generativ va fi întotdeauna la modă, însă ajungem în punctul în care ne putem tempera entuziasmul inițial și ne putem concentra pe livrarea de plusvaloare reală pentru organizații. Asta este posibil prin simplificarea abordărilor și complementarea acestora cu folosirea țintită a modelelor lingvistice mari (LLM) și modele lingvistice mici, specializate (SLM).

Jared Peterson, Senior Vice President, Platform Engineering, SAS

Providerii de cloud și utilizatorii AI-ului vor împărtăși responsabilitatea cu privire la mediul înconjurător

Graba de a adopta sisteme cu inteligență artificială conduce la folosirea unor modele ineficiente, care consumă resurse vaste în cloud și contribuie la o amprentă de carbon ridicată – este o responsabilitate împărțită între furnizorii de cloud și utilizatorii care gestionează datele și fluxurile de lucru ale AI-ului. O eficiență mai sporită în dezvoltarea de modele AI – posibilă cu ajutorul platformelor de date și AI optimizate pentru cloud – va contribui la reducerea duplicărilor nenecesare și la reducerea consumului energetic.

Jerry Williams, Chief Environmental Officer, SAS

Titanii de mâine sunt augmentați astăzi cu inteligență artificială

Organizații complet sprijinite de AI sunt cele care vor câștiga bătăliile IT din 2025. Pe măsură ce AI-ul generativ evoluează de la stadiul de ”jucărie nouă și strălucitoare” la cel de ”un alt tip” de inteligență artificială, organizațiile vor operaționaliza complet toate formele de AI pentru a automatiza sarcini de rutină, ce vor permite angajaților să se concentreze pe proiecte cu plusvaloare mai ridicată. Aceste automatizări vor conduce la decizii mai rapide, vor permite identificarea agilă a oportunităților și vor spori inovația în raport cu competitorii. Pe scurt, vor fi lozul câștigător.

Jay Upchurch, Chief Information Officer, SAS

Modelele lingvistice mari devin o comoditate și specializate

În 2025, modelele lingvistice mari vor deveni o comoditate, astfel că prețurile pentru inteligență artificială se vor reduce semnificativ, deoarece capabilitățile de bază vor fi oferite gratuit. Valoarea reală se va orienta către servicii specializate și aplicații specifice construite pe baza acestor modele. În același timp, dezvoltarea LLM-urilor open-source va pune la încercare dominația actuală a doar câtorva furnizori-cheie, astfel că peisajul inteligenței artificiale va deveni mai descentralizat, personalizarea și integrarea fiind diferențiatori cheie.

Udo Sglavo, Vice President, Applied AI & Modeling, R&D, SAS

AI-ul și accelerarea cloud-ului vor declanșa Marea Raționalizare din IT

Companiile au lucrat perioade îndelungi de timp cu sisteme de tip siloz, fiecare dintre acestea având o funcție diferită și adresându-se unui segment distinct de clienți. Echipele de IT sunt din ce în ce mai încărcate cu sarcini precum integrările tot mai complexe, nemaiavând agilitatea necesară pe care să o ofere companiilor. Marea Raționalizare din IT este la orizont, iar liderii de business vor folosi cloud-ul pentru a-și simplifica infrastructurile IT și relațiile cu furnizorii, dar și pentru a deveni mai agili, reducându-și în același timp costurile. Cei care se modernizează folosind o platformă nativă în cloud, bazată pe AI, ce îndeplinește mai multe funcții simultan vor obține cea mai mare plusvaloare. Aceștia pot obțin capabilități de decizie integrate, bazate pe date democratizate, iar de aceste avantaje vor beneficia atât organizațiile, cât și clienții lor.

Stu Bradley, Sr. Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions, SAS

AI-ul generativ va deveni mai personal (și mai avansat) pentru oamenii de marketing

În 2025, oamenii de marketing vor face  tranziția de la aplicații simple ale AI-ului generativ, concentrate pe productivitate și generare de conținut, către capabilități AI mai avansate care vor aduce un avantaj competitiv și creșterea veniturilor. Dincolo de LLM-uri, oamenii de marketing vor folosi unelte cu AI generativ, precum date sintetice și gemeni digitali, dar și tehnologii AI deja consacrate, precum învățarea automatizată și învățarea profundă, pentru a oferi experiențe personalizate și campanii eficiente, respectând totodată confidențialitatea clienților.

În primăvara lui 2025, veți putea lua parte live la discursurile executivilor din cadrul SAS, care își împărtășesc predicțiile și explorează alături de dumneavoastră cele mai noi trenduri din domeniile datelor și AI-ului. Fiți alături de lideri de business și experți în analytics la SAS Innovate, între 6 și 9 mai 2025, în Orlando, Florida. Înregistrați-vă aici pentru a primi update-uri despre conferință și a vă salva data în calendar.

Pentru a fi la curent cu cele mai noi știri SAS, urmăriți @SASsoftwareNews pe X/Twitter.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.