Anul 2024 a fost marcat de o instalabilitate legislativă profundă, cu schimbări fiscale dese, ceea ce a generat o stare de incertitudine majoră pentru IMM-urile din România. Din aceste motive, antreprenorii au devenit mai reticenți în a investi în dezvoltarea afacerilor, fără o viziune clară asupra viitorului economic, ceea ce poate veni cu repercursiuni asupra economiei țării, avertizează NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura, SAF-T, e-TVA și altele. Astfel, având în vedere majorările de impozite și noile reglementări anunțate, 2025 pare să vină cu aceleași provocări și nesiguranțe pentru IMM-uri. Lipsa unei digitalizări reale și a unei comunicări transparente din partea instituțiilor de stat pe întreg parcursul anului 2024 nu au făcut decât să-i demotiveze pe contribuabili să-și investească resursele financiare, timpul și energia în folosul business-urilor lor.
“Din cauza instalabilității legislative, a schimbărilor fiscale care au loc constat, a încetinit dorința antreprenorilor de a investi în afacerile lor, neștiind la ce să se aștepte mai departe. Spre exemplu, la o analiză simplă pe site-ul ANAF, vedem că în 2024 au fost făcute 178 de modificări fiscale până la final de noiembrie, deci aproximativ o schimbare fiscală la două zile, schimbări cu care mediul de afaceri trebuie să se lupte pentru că apar în mod imprevizibil. În tot acest tumult, pentru că nu știu la ce să se mai aștepte, multe firme își temperează investițiile, deși ar avea nevoie pentru a-și asigura stabilitatea și creșterea. Antreprenorii care au conștientizat că trebuie să prevină și să își protejeze afacerile s-au pregătit din timp alegând să digitalizeze procese de business și să automatizeze o parte din muncă atât pentru a ține costurile sub control, cât și pentru a declara corect la ANAF în vederea evitării amenzilor. Digitalizarea a devenit o necesitate, nu doar un avantaj competitiv. IMM-urile au nevoie de soluții integrate care să le ajute să se adapteze rapid la schimbările legislative, să automatizeze raportările către ANAF, cum sunt e-Factura și SAF-T, și să reducă riscurile administrative. În lipsa acestor instrumente, companiile se confruntă cu un risc crescut de penalizări și dificultăți operaționale”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp, furnizor de soluții software pentru peste 6.000 de IMM-uri.
În acest context, NextUp a echipat cu 50% mai multe afaceri decat anul trecut, IMM-uri care au solicitat softuri moderne pentru gestionarea eficientă a afacerii și transmiterea datelor către ANAF. Cererea IMM-urilor a crescut spectaculos în 2024 pentru dotarea cu un ERP care automatizează procese de business, simplifică operațiunile e-Factura și SAF-T și care este actualizat constant cu orice nouă modificare fiscală de la stat.