Doamna deputat Cristina Iurişniţi (USR) a solicitat Ministerului Educaţiei să modifice condiţiile impuse elevilor pentru a beneficia de programul naţional Euro 200. La momentul de faţă, Euro 200 prevede acordarea unui voucher de 200 de euro pentru achiziţionarea unui calculator fiecărui elev care provine dintr-o familie unde venitul brut pe membru este de maximum 250 de lei!,,Să luăm exemplul unei famililii cu doi copii care au calitatea de elevi. Pentru a beneficia de Euro 200, ar însemna ca venitul brut al familiei să fie de maximum 1000 de lei! În aceste condiţii, ce familie din România care câştigă 1000 de lei (brut) s-ar putea gândi că tableta sau calculatorul copiilor sunt o prioritate?
Am solicitat Ministerului Educaţiei să modifice urgent Hotărârea de Guvern 1294/2004 şi să crească substanţial limita de venit pentru a putea beneficia de acest program cât mai mulţi copii”, a spus Cristina Iurişniţi, deputat USR.Totodată, Cristina Iurişniţi atrage atenţia cu privire la alte modalităţi mult mai eficiente prin care statul se poate asigura că toţi elevii beneficiază de mijloacele digitate pentru desfăşurarea cursurilor în online. Cu titlu de exemplu, Primăria Cluj-Napoca a găsit o soluţie inedită: s-a identificat numărul elevilor care se află în situaţia imposibilităţii de a-şi achiziţiona tablete şi au alocat sumele de bani din bugetul local pentru achiziţionarea tabletelor pentru toţi aceşti elevi, iar regimul tabletelor va fi similar cu cel al manualelor, devenind astfel obiecte de inventar.
Cu alte cuvinte, elevii vor putea folosi tabletele cumpărate de Primărie, urmând ca, în momentul când vor absolvi învăţământul preuniversitar, să le restituie şcolilor.,,Această soluţie identificată de autorităţile locale din Cluj-Napoca este bine-venită în contextul în care răspunde punctual unei probleme care nu mai suportă amânare.
Faţă de programul Euro 200 care impune condiţii restrictive, soluţia achiziţiei de tablete necesare învăţării digitale şi înregistrarea lor ca materiale didactice în inventarul unităţii de învăţământ este una eficientă si viabilă.Solicit Ministerului Educaţiei să ia în considerare o astfel de măsură pe care să o implementeze la nivel naţional. Este mult mai eficient ca statul să achiziţioneze mijloacele digitale prin licitaţii publice transparente, urmând să le distribuie tuturor elevilor aflaţi în situaţii dificile.
Mai mult, tabletele rămân în proprietatea statului şi pot fi refolosite şi de alte generaţii de elevi, a declarat Cristina Iurişniţi, deputat USR.O astfel de măsură trebuie asumată la nivel naţional, având în vedere că nu toate autorităţile publice locale dispun de astfel de sume de bani. În acest sens, pentru eficienţă, Ministerul Educaţiei poate achiziţiona tablete la fel cum procedează şi cu manualele şcolare, urmând ca acestea să fie distribuite, la cerere, elevilor aflaţi în situaţii financiare dificile.Mai mult, statul nu trebuie, în acest context al crizei sanitare, să impună criterii excesive.
Bugetul unui astfel de program trebuie să fie construit, în mod obiectiv, în funcţie de nevoi, nu invers. Conform studiului realizat de Organizatia neguvernamentală Human Catalyst, peste 40% dintre elevii României nu au acces la resurse şi instrumente digitale.http://www.humancatalyst.ro/wp-content/uploads/2020/03/Policy-Brief_martie-2020-1.pdfMai mult, 68% dintre profesorii din 1600 de şcoli sărace nu au acces la formări profesionale şi resurse online.Aşadar, Ministerul trebuie să identifice elevii aflaţi în situaţii de risc (pe baza unor algoritmi reali), să revizuiască fundamental programul Euro 200 în acord cu nevoile din teren, urmând ca abia ulterior să estimeze costurile care pot fi dealtfel acoperite din fonduri europene nerambursabile, respectând consecvent principiul 3D, esential pentru profesionalizarea şi eficientizarea învăţământului românesc : Digitalizare, Debirocratizare, Descentralizare.