Ministerul Educaţiei a anunţat că toate cursurile din mediul online devin obligatorii pentru profesori şi elevi. Astfel, prin noul Ordin de Ministru se prevede obligaţia părinţilor sau tutorilor de a asigura copiilor mijloace digitale necesare pentru a putea participa la activitatea şcolară la distanţă.

Totodată, toţi elevii vor fi obligaţi să participe la cursurile online care vor fi monitorizate.Dar cât de constituţionale sunt noile măsuri propuse de Minister? Sau cât de eficiente se preconizează că vor fi?1. Ministerul Educaţiei impune obligaţia tuturor părinţilor sau tutorilor de a ,,asigura” accesul şi participarea elevului la activităţile online de învăţare.

Cu alte cuvinte, părinţii sunt obligaţi să achiziţioneze mijloace digitale pentru copiii acestora pentru a putea avea acces la educaţie. Totuşi, Constituţia prevede că învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. 

Chiar şi prezenta stare de urgenţă în care ne aflăm şi care implică o limitare a dreptului constituţional la educaţie, garanţia gratuităţii nu poate fi eliminată, statul, prin Ministerul Educaţiei sau autorităţile locale fiind obligat să pună la dispoziţia elevilor tablete şi mijloace digitale.Ce facem în situaţiile des întâlnite în România în care foarte mulţi elevi nu beneficiază nici măcar de curent electric? Ce facem cu familiile defavorizate din punct de vedere financiar?

Dacă aceste măsuri pe timp de criză sunt menite să adâncească şi mai tare discrepanţele sociale şi să discrimineze, aceste măsuri sunt vădit neconstituţionale.2. Programul Naţional Euro 200 anunţat cu surle şi trâmbiţe reprezintă o formă fără fond. Acesta prevede acordarea a unui voucher de 200 de euro pentru achiziţionarea unui calculator fiecărui elev care provine dintr-o familie unde venitul brut pe membru este de maximum 250 de lei! Să luăm exemplul unei familii cu doi copii care au calitatea de elevi.

Pentru a beneficia de Euro 200, ar însemna ca venitul brut al familiei să fie de maximum 1000 de lei! În aceste condiţii, ce familie din România care câştigă 1000 de lei (brut) s-ar putea gândi că calculatorul sau tableta copiilor sunt o prioritate? Am solicitat Ministerului Educaţiei să modifice urgent Hotărârea de Guvern 1294/2004 şi să crească substanţial limita de venit pentru a putea beneficia de acest program cât mai mulţi copii!3.

În tot acest context, Ministerul omite în continuare să îşi asume achiziţionarea prin licitaţie publică a tabletelor pentru toţi elevii din România aflaţi în situaţii nefavorabile. Aceste tablete ar deveni obiecte de inventar (administrate de unităţile şcolare) şi s-ar restitui la finalizarea studiilor. Abia atunci statul ar da dovadă de bună-credinţă şi respect faţă de toţi elevii, acordându-le oportunităţi egale.4. În tot acest context, marea majoritate a autorităţilor locale rămân pasive. 

Este intolerabil ca primarii, împreună cu Consiliile Locale, să nu aloce fonduri suplimentare unităţilor şcolare pentru a le sprijini în această perioadă. Până la urmă, este responsabilitatea acestora să administreze cu bună-credinţă şi diligenţă patrimoniul şcolar şi să se asigure că fiecare şcoală beneficiază de conexiune de internet, iar fiecare familie este sprijinită în astfel de situaţii de criză.

Propun să demarăm o campanie de informare si de presiune pe autorităţile locale care ar putea renunţa la festivaluri si cheltuieli inutile si să investească în dotarea şcolilor, pornind de la apă şi canalizare până la asigurarea conexiunii Internet pentru care UE acordă fonduri nerambursabile dacă există interes şi o minimă implicare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.