„Am introdus un ecobonus nou, valoarea lui este tot de 1.000 de lei, adăugat la prima de casare. Acesta se poate cumula cu prima de casare dacă mașina nouă are sistem GPL, mult mai puțin poluant. Am decis inclusiv creșterea ecobonusului pentru mașinile hibride convenționale, care nu se încarcă la priză, de la 1.700 la 2.500 de lei. Suma maximă care poate fi decontată prin Rabla Clasic poate ajunge la 2.000 de euro”, a spus ministrul.

El a anunțat că, în premieră, prin programul Rabla pot fi cumpărate și motociclete.

„Și în acest caz trebuie casat un autovehicul vechi. Prima de casare pentru cumpărarea unei motociclete e de 3.500 de lei, pentru că vrem să fie echitate între cumpărătorii de mașini și cei de motociclete. Dacă la mașini decontăm în jur de 10% din valoare, am vrut să păstrăm aceeași proporție și la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine”, a spus ministrul.

Noutățile se referă inclusiv la programele mai vechi, așa cum sunt RABLA CLASIC și RABLA PLUS.Așa că, o să încep mai întâi cu acestea.Așadar, RABLA CLASIC.Aici investim un buget mai mare decât anul trecut: 405 milioane de lei.

Această sumă ne va permite să creștem, așa cum am promis, la 60.000 numărul mașinilor uzate pe care le vom scoate din trafic.Românii care vor să fie pe lista celor 60.000 de beneficiari trebuie să știe că valoarea primei de casare rămâne la 6500 de lei (1350 de euro).Această primă poate să crească cu încă 1000 de lei, dacă mașina nouă cumpărată se înscrie în pragul de emisii de 96 de g de CO2.

Am introdus un eco-bonus nou în Rabla Clasic de anul acesta. Valoarea lui este tot de 1000 de lei adăugați la prima de casare. Eco-bonusul se poate cumula cu prima de casare în cazul în care mașina nouă cumpărată este cu sistem GPL/GNC.Și noutățile nu se opresc aici:Am decis inclusiv creșterea eco-bonusului pentru mașinile hibride convențional (cele care nu se încarcă la priză) de la 1700 de lei la 2500 de lei.Și acum să vedem care ar putea fi suma maximă care poate fi decontată din costul unei mașini noi prin RABLA CLASIC!

Suma poate atinge 2000 de euro în cazul în care mașina nouă respectă regulile a două eco- bonus-uri.De exemplu, dacă un român va alege să cumpere o mașină hibrid convențional, cu un prag de emisii de 96 de g CO2, i se va deconta din costul total al mașinii suma de 2000 de euro.

Cu alte cuvinte, eco-bonusurile pot fi combinate între ele și adăugate la prima de casare, exact cum am explicat anterior.Rabla CLASIC mai vine cu o noutate: posibilitatea de a achiziționa prin program motociclete.Desigur, și în acest caz trebuie casată o mașină mai veche de 8 ani.

Prima de casare pentru cumpărarea unei motociclete noi este de 3500 de lei.De ce 3500 de lei?Pentru că vrem să fie echitate între cumpărătorii de mașini și cei de motociclete. Dacă la mașini decontăm în jur de 10% din valoarea autovehiculului nou, am vrut să păstrăm aceeași proporție și la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine decât autovehiculele.Să trecem la RABLA PLUS – programul prin care stimulăm transportul cu emisii ZERO sau aproape de ZERO.Și aici sunt noutăți.În primul rând că anul acesta avem cel mai mare buget de când există acest program: 140 de milioane de lei.Este o creștere de 45% față de 2019.

Nu întâmplător am crescut bugetul.Vrem cât mai multe mașini electrice în traficul urban din țară.Deocamdată mașinile electrice din trafic sunt sub 1% față de cele convenționale.Păstrăm neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru mașinile electrice: 10.000 de euro pentru full electric și circa 4500 pentru mașini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou.

Cu bugetul de anul acesta, 2500 de români își pot cumpăra o mașină full electric și 400 de români pot achiziționa mașini hibride plug-in.Practic, ne propunem un obiectiv mare: să introducem într-un an la fel de multe mașini electrice și hibride plug-in câte au fost cumpărate prin RABLA PLUS în toți cei 4 ani de când există programul.Ce e nou la RABLA PLUS?NOUTATEA

1:În primul rând condiția de a nu înstrăina mașina cel puțin un an.România acordă cea mai mare primă pentru autovehicule electrice din Europa și e normal să ne asigurăm că aceste mașini rămân în traficul din țară.

Această condiție nu exista și tare aș vrea să știu câte mașini din cele 2500 cumpărate prin RABLA PLUS până acum mai sunt și în țară!NOUTATEA 2:Pot fi achiziționate motociclete cu propulsie electrică.Cei care își doresc un astfel de vehicul primesc prin AFM 3000 de lei, adică peste 600 de euro.Dacă aleg să și caseze un autovehicul, li se va adăuga și prima de casare pentru motociclete.

Autobuze și troleibuze electriceRămânem tot la vehicule electrice.De data aceasta, vreau să mă refer la transportul în comun.Cred că, dacă fiecare primărie din țara asta ar ținti spre un transport în comun electrificat, s-ar rezolva multe din problemele de aer ale României.

De aceea, continuăm să finanțăm autobuze și troleibuze electrice pentru orașele din România.M-aș bucura ca cele 13 orașe pe care le-am chemat la discuțiile de la minister pentru a găsi soluții care să țină poluanții din aer sub control – s-ar interesa de acest program imediat ce îl lansăm.Investim în transportul în comun din România 480 de milioane de lei, cu aproape 30 de milioane mai mult decât s-a cheltuit anul trecut.

Din acest buget, pot fi puse în circulație până la 400 de autobuze sau troleibuze electrice și CNG.Iarăși depindem de cât de repede se mișcă primăriile cu dosarele și cu achizițiile.PROGRAMUL INFRASTRUCTURĂ VERDEÎn opinia mea, problema transportului cu mașini electrice depinde 100% de infrastructură.Problema punctelor de încărcare reduse din țară, face ca transportul electric din România să se dezvolte cu încetinitorul.

Avem anul acesta un buget de 19 milioane de euro pentru infrastructura verde din localități și stațiuni din România.Dacă primăriile se mișcă bine și repede putem instala până la 1200 de puncte de încărcare în 2020.Vreau să declanșăm cea mai mare reformă a infrastructurii verzi din România.Depindem însă de primării și de ritmul lor de implicare.Cu infrastructura mergem chiar mai departe de localități. Venim anul acesta cu un program în premieră în România: stații de încărcare pe autostrăzi și drumuri naționale.

Am primit deja acordul Comisiei Europene pentru acest program. Investim pe aceste rute aproape 20 de milioane de euro, în mod special pe coridorul european TEN-T. Prin acest program, vom putea finanța alte 1000 până la 1200 de puncte de încărcare.România trebuie să poată fi traversată cu o mașină electrică de la un capăt la altul: atunci vom putea convinge populația să circule cu mașini cu ZERO EMISII.

RABLA ELECTROCASNICEAnul acesta va fi reluat și Programul Rabla pentru Electrocasnice. Am prevăzut aici un buget de 30 de milioane de lei. Estimăm că vom avea în jur de 100.000 de vouchere.Vom păstra categoriile de echipamente care pot fi achiziționate prin program: aparate frigorifice, mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase, aparate de aer condiționat și televizoare.

CONȘTIENTIZARENe-am propus să lansăm, tot anul acesta, cea mai amplă campanie națională de informare și conștientizare a cetățenilor, în ceea ce privește colectarea separată și reciclarea deșeurilor.Am prevăzut, pentru această campanie, un buget total de 25 milioane lei.

Vorbim, într-adevăr, de un sector în care, din păcate, suntem codașii Europei.Iar, până când nu va înțelege fiecare român importanța colectării separate și a reciclării, până când cetățenii nu vor impune schimbarea prin atitudinea lor, nu vom reuși să evoluăm cu adevărat.Rămânând tot la deșeuri, anul acesta dăm startul și unui program prin care să stimulăm INVESTIȚII ÎN INSTALAȚII DE RECICLARE ȘI TRATARE A DEȘEURILOR.

Bugetul prevăzut este de 159 de milioane de lei. Acesta poate fi folosit atât pentru infrastructură de colectare cât și pentru instalații de tratare / reciclare.M-aș referi în continuare la două programe în premieră în lista AFM.ILUMINATUL ECOLOGIC PUBLIC STRADAL.

Este un program dedicat autorităților locale. Vrem să înlocuim becurile vechi de pe străzi, cu led-uri. Investim în asta circa 384 de milioane de lei (aproape 80 de milioane de euro)Dacă înlocuim sursele de iluminat clasice cu cele ecologice pe străzile din România, vom avea numai de câștigat: și în facturi, și în emisii și în economisirea de resurse.

Lansăm în premieră și programul CASA EFICIENTĂ ENERGETIC – un program prin care încercăm să eficientizăm energetic cât mai multe case din România.Ce finanțăm concret prin acest program?Sisteme de încălzire, iluminat ecologic și sisteme de izolație.

Asta înseamnă că oamenii își vor putea cumpăra prin program de la centrale pe peleți, ferestre izolante, până la leduri sau panouri solare.Este un program prin care putem finanța până la 15.000 de euro pentru o locuință. Avem un buget total de 429 de milioane de lei și ne-am programat să avem între 6000 și 8000 de beneficiari. Românii care îl vor accesa, vor putea să își eficientizeze energetic locuințele, fie cumpărând doar o categorie de sisteme, sau toate tipurile de tehnologii pe care le prindem în finanțare.

Programul se va adapta la ceea ce îi lipsește fiecăruia.Acest program va putea fi accesat și de instituții publice. Pentru acestea, bugetul este separat și este de 384 de milioane de lei.Am trecut în revistă cele mai importante programe pe care le vom finanța anul acesta.

În încheiere, vreau să vă spun că de ieri bugetul AFM și lista programelor au intrat în consultare publică.Bugetul AFM de anul acesta este aproape dublu față de anul trecut: 2,8 miliarde de lei față de 1,5 miliarde de lei, cât a fost în 2019.După aprobarea bugetului putem demara programele rând pe rând.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.