Starea de urgenţă, impusă în România timp de două luni pentru a limita răspândirea coronavirusului, a confirmat o situaţie pe care am reclamat-o cu mulţi ani în urmă.

Închiderea şcolilor şi mutarea cursurilor în online, precum şi necesitatea ca multe activităţi economice să se desfăşoare de la distanţă, prin intermediul Internetului, au arătat că România trebuie să recupereze rapid decalajul privind digitalizarea instituţiilor şi asigurarea competenţelor populaţiei pentru utilizarea tehnologiei.

Indicele european al digitalizării plasează capitalul uman din România pe locul 27 în UE în ceea ce priveşte competenţele digitale. Conform ultimului raport al The Digital Economy and Society Index, doar 29% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani au aceste competenţe de bază, faţă de media europeană de 57%, şi doar 10% sunt la nivel avansat, faţă de media UE de 31%.

Putem recupera din acest decalaj pentru că soluţia există deja: educaţia continuă, pe tot parcursul vieţii.În 2018, când la conducerea Ministerului Educaţiei se afla Ecaterina Andronescu, am întrebat-o pe doamna ministru, oficial, ce măsuri are în vedere pentru a stimula participarea la programele de formare profesională şi învăţare pe tot parcursul vieţii a adulţilor de vârstă activă.

Întrebarea venea în contextul în care Guvernul PSD-ALDE prevedea o investiţie de circa 1,6 miliarde de euro în această formă de educaţie. Evident, investiţia a rămas pe hârtie.În România, rata de participare a adulţilor la educaţia formală sau non-formală era, în anul 2016, de doar 7%, conform datelor oferite la începutul anului trecut de către Ministerul Muncii.

Aşadar, acest minister avea în 2019 date neactualizate, vechi de trei ani.Situaţia trebuie schimbată rapid. Funcţionarii publici au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi, în mod continuu, abilităţile şi pregătirea profesională. Instituţiile de stat trebuie să se digitalizeze urgent. În mediul privat, succesul aparţine doar celor care ştiu să se adapteze.

Activităţile din mediul digital nu mai sunt din viitor, ceva de domeniul science fiction, ci fac parte din prezent. Iar dezvoltarea competenţelor digitale trebuie să înceapă încă de la primele clase de şcoală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.